General Electric (GE) is een van de toonaangevende ondernemingen die mediation inzet om haar ondernemingsdoelen te bereiken. GE beschouwt mediation als een commerciële noodzaak voor verder succes. Eind 2014 gaf A. Berenson, vice-president litigation van GE, de jaarlijkse Singapore Mediation Lecture met de titel: ‘The Mediation Imperative: Why Successful Companies Cannot Afford To Ignore Mediation’. Zijn lezing is een must-read voor bedrijfsjuristen en advocaten.
In zijn lezing geeft Berenson een kijkje in de keuken van het litigation-beleid van GE en bespreekt hij de best practices op het gebied van conflictmanagement. GE begon haar visie op juridische procedures en geschillenbeslechting te herzien halverwege de jaren ’90, toen de juridische procedures bleven toenemen en de kosten daarvoor te hoog werden.
Daarnaast begon GE in te zien dat slepende geschillen commerciële risico’s en kosten met zich meebrachten. De juristen van GE realiseerden zich dat het winnen van rechtszaken niet altijd de groots mogelijke toegevoegde waarde leverde aan hun interne cliënten en aandeelhouders. GE kwam tot het inzicht dat een nieuwe systematische aanpak van geschillen vereist was, gericht op het sneller oplossen van geschillen en minimaliseren van de kosten.
GE’s Early Dispute Resolution (EDR) program en Early Case Assessment (ECA) beleid vormen de bouwstenen van hun aanpak. Het behelst een systematische analyse van ieder geschil in de vroegst mogelijke fase. Vervolgens wordt een proces ontworpen dat leidt tot een acceptabele oplossing op de kortst mogelijke termijn. Het GE Early Case Assessment proces stimuleert juristen om niet alleen juridische, maar ook de commerciële risico’s die het geschil met zich brengt zorgvuldig te beoordelen en om creatieve benaderingen of oplossingen te overwegen, die kunnen worden gebruikt om een spoedige oplossing van het geschil te bereiken.
GE heeft ondervonden dat mediation vaak de beste wijze is om vast te stellen of een spoedige oplossing mogelijk is. Inmiddels is GE mediation en EDR gaan beschouwen als een cruciaal zakelijk instrument voor een succesvolle commerciële onderneming en niet slechts als een instrument voor geschillenbeslechting in de gereedschapskist van de jurist. De chief litigators van GE’s bedrijfsonderdelen geven bijna zonder uitzondering blijk van een uitgesproken voorkeur voor mediation als instrument voor geschillenbeslechting.
GE vervult voor veel bedrijfsjuridische afdelingen van grote organisaties een voorbeeldrol. Het is daarom belangrijk dat advocaten zich gaan verdiepen in mediation en mediationvaardigheden. Advocaten kunnen ervoor zorgen dat een mediation professioneler en succesvoller verloopt door hun cliënt in mediation goed bij te staan en hen in het proces te begeleiden (mediation advocacy).
Om met de woorden van Berenson af te sluiten: “And for the lawyers in the room, my message is that mediation is now an important tool that should become part of your skill set, or you will soon find yourself unable to fully and thoughtfully serve your clients’ true interest and needs in the most effective way possible.”
Joost Maassen en Monique van de Griendt, mediators in commerciële conflicten bij Dialogue te Bussum. De speech van Berenson – binnen GE wereldwijd verantwoordelijk voor juridische procedures, in- en externe onderzoeken, compliance, en juridisch beleid – is hier te lezen.