Bedrijfsjuridische afdelingen kunnen zichzelf omturnen tot winstmakers voor het bedrijf. Dat stelt de Lexis Nexis Martindale-Hubbell in het dinsdag gepubliceerde onderzoeksrapport The Profitable Legal Department, how legal departments can prosper by generating revenue for their company. De truc: ga systematisch en proactief na waar het bedrijf geld laat liggen bij transacties, intellectuele eigendomsrechten, de uitvoering contracten en schadeclaims. “It is not litigation, but making sure that standard business-to-business agreements have been honoured.”
Volgens Martindale-Hubbell laten bedrijven veel geld liggen bij ‘wrongdoings’, simpelweg omdat ze bang zijn om klanten, zakelijke partners of agentschappen te verliezen. Ze laten schadeclaims liggen, doen onvoldoende om hun intellectuele eigendomsrechten te doen gelden en zien soms ook onvoldoende toe op de naleving van contracten.
Bedrijfsjuridische afdelingen kunnen daar systematisch werk van maken, en zichzelf zo omturnen van een kostenpost naar een afdeling die geld oplevert, aldus de onderzoekers. Hét voorbeeld: DuPont. De bedrijfsjuridische afdeling van deze farmaceut identificeerde zes jaar geleden verschillende terreinen waar het geld liet liggen, en wist zo 1,5 miljard dollar binnen (of misschien beter: terug) te halen. De terreinen: commercial contracts (248 miljoen dollar), intellectuele eigendom (60 miljoen), faillissementen (16,9 miljoen), handel en douane (7 miljoen), anti-dumpingsmaatregelen en verzekeringen/belastingen.
Volgens de onderzoekers kan elk bedrijf dit oppakken, klein of groot. “If the in-house legal team is small, help can be sought from external law firms. In large companies, recources for chasing recoveries can be found by sharing compliance and regulatory duties. It makes a legl team productive in financial terms and is a clear way to demonstrate value to the company,” aldus Martindal-Hubbell.
Er zijn ook voor advocatenkantoren lessen te trekken uit het rapport. “The fact is, any law firm could do the same with its clients, and in these lean times perhaps they should. Partners should simply refer to the section in this report outlining potential areas for recoveries, and then review the contracts they have drafted for their clients. Soon enough they will find examples that they can take to the client, discuss the potential for a settlement with the offender, and, if viable, earn a new assignment. This is work that simply wouldn’t exist without a degree of proactivity by the law firm. In addition, it demonstrates to the client that the supplier of legal advice really does care and also goes some way to curing the ills of a deep and global recession.”