Jaarlijks met zwetende handjes naar het beoordelingsgesprek met de leidinggevende partner? Niet meer bij Allen & Overy Amsterdam, dat per 1 oktober is gestopt met het jaarlijkse beoordelingsgesprek. In plaats daarvan moeten medewerkers op alle niveaus elkaar het hele jaar door om feedback vragen. Dit gebeurt via een mobiele app genaamd Compass, meldt het kantoor in een persbericht.
Volgens het kantoor hebben medewerkers zelf aangegeven dat ‘een jaarlijkse beoordeling geen gebalanceerd beeld geeft van hun prestaties en ontwikkeling’. Met het nieuwe zogenoemde 360 graden feedbacksysteem is het de bedoeling dat zij tenminste vier keer per jaar (of vaker, als hieraan behoefte is) op eigen verzoek terugkoppeling krijgen van verschillende collega’s en leidinggevenden over hun functioneren, om meer inzicht in prestaties en ontwikkeling te krijgen.
Het Amsterdamse vestiging is niet het eerste Allen & Overy-kantoor dat overstapt op deze feedbackmethode. De systematiek en de bijbehorende Compass-app worden al gebruikt op kantoren in onder meer Londen, Singapore en Johannesburg. De ervaringen daar tot nu toe zijn positief, aldus Allen & Overy.
“Onze medewerkers geven aan dat ze behoefte hebben aan frequente feedback: ze willen graag leren en vragen om duidelijkheid en transparantie over hun ontwikkeling,” zegt Martine Brouwer ’t Hart, Head of Human Resources bij Allen & Overy Amsterdam. “Met deze nieuwe beoordelingssystematiek zijn zij zelf in de lead en kunnen zij het hele jaar door feedback vragen die hen helpt om te zich te ontwikkelen.” De criteria voor salarisverhoging, bonussen of andere beloningen of promoties zelf blijven intussen ongewijzigd, laat Brouwer ’t Hart desgevraagd nog weten.
Allen & Overy is niet het eerste grote kantoor dat met doorlopende feedback is gaan werken. Eerder dit jaar werd bekend dat Hogan Lovells wereldwijd is gestopt met beoordelings- en functioneringsgesprekken. Dit kantoor introduceerde Pathways, ook een programma waarmee jonge advocaten in het kader van hun carrièreontwikkeling zelf proactief om feedback moeten vragen.
Een rondvraag hierover langs andere kantoren levert niet veel respons op. Wel laat Houthoff weten dat er binnen enkele praktijkgroepen momenteel pilots plaatsvinden met 360 graden-feedback. Ook AKD bevestigt met zulke pilots bezig te zijn, al is het niet de bedoeling de jaarlijkse beoordelingsgesprekken af te schaffen. “We willen ze efficiënter en effectiever maken, met meer ongoing feedback in plaats van terugkoppeling die slechts een keer per jaar wordt gegeven.”