De economische omgeving waarin de advocatuur opereert, verandert in rap tempo. Alternatieve (digitale) juridische dienstverleners winnen marktaandeel, opdrachtgevers stellen andere eisen en al die nieuwe marktomstandigheden zijn voor ieder advocatenkantoor voelbaar. Aan de bestuurders de uitdaging om nu leiderschap te tonen en het kantoor met visie en strategisch inzicht door het veranderende landschap te loodsen. Maar hoe? Het Advocatuur Congres 2012 geeft antwoorden.
Bert Hokken, organisatieadviseur in de advocatuur en initiatiefnemer van het Advocatuur Congres wijst erop dat in advocatenkantoren vaak niet duidelijk is wie de ondernemersrol vervult. Hokken: “En dat is een reden tot zorg, want ‘de ondernemer’ is nu eenmaal de belangrijkste succesfactor van elke onderneming. Ondernemers hebben ideeën, visie, lef en doorzettingsvermogen. Hun ambitie vormt dé motor achter het bedrijf. Maar in een advocatenkantoor wordt het besturen ‘erbij gedaan’, door mensen die gekwalificeerd zijn als jurist, maar niet per se als ondernemer of manager. Terwijl die kwaliteiten wel degelijk hard nodig zijn, zeker in een (middel)groot advocatenkantoor, met veel eigenwijze professionals.”
Tweedaagse training
Dit gegeven inspireerde Hokken tot de organisatie van het Advocatuur Congres, als een intensieve, tweedaagse training voor bestuurders in de advocatuur. Met toonaangevende sprekers, veelal hoogleraren, die de deelnemers nieuwe inzichten bieden op het gebied van onder meer leiderschap, talentmanagement, strategie, marktbewerking en organisatieverandering. Dit jaar vindt het congres plaats op donderdag 15 en vrijdag 16 november, in het NH Hotel te Utrecht. Het thema is ‘Strategie en Leiderschap’ en er worden zo’n 50 deelnemers verwacht.
Instrumenten
“Het programma besteedt onder meer aandacht aan de verschillende typen van leiderschap”, vertelt Hokken. “Hoe zorg je dat iedereen ook echt meewerkt aan de gestelde doelen? Hoe ontwikkel je een strategie die verder kijkt dan de eigen kantoorgrenzen? Hoe dwing je met je marketing een leidende rol af in je markt? Wie dit congres bezoekt, krijgt instrumenten in handen voor het ontwikkelen van een visie, het neerzetten van een strategie en de implementatie daarvan.”
Ontmoeting met andere bestuurders
Het Advocatuur Congres scoort in de evaluatie altijd hoge cijfers, vorig jaar gaven de deelnemers gemiddeld een 9,1. Volgens Hokken is dat behalve aan de inhoud van het programma ook te danken aan de momenten tussen de sessies door, de maaltijden en de borrel op donderdagavond. “Er is alle ruimte voor contacten met de andere deelnemers, die ook allemaal als bestuurder of directeur actief zijn in de advocatuur. Die contacten dragen ook weer bij aan de kennisoverdracht en de inspirerende waarde van het congres.”
Voor meer informatie, kijk op www.advocatuurcongres.nl