Iedereen is gelijk op internet. Dus ook op Facebook, waar een top 50-advocatenkantoor niet perse de meeste ‘likes’ verzamelt. Sterker nog: de kleinste kantoren kunnen zich qua populariteit cq. ‘likes’ makkelijk meten met de op Facebook aanwezige giganten, zo blijkt uit een top 20 van populairste kantoren. Dit mede dankzij een verschil in insteek: het in een vroeg stadium rekruteren van studenten versus cliënten zelf aanspreken.
Door Joris Rietbroek
Uit een onderzoekje van uitgeverij Justitia Omnibus blijkt ten eerste uit de top 20 dat circa de helft van de Top 50-kantoren geen Facebookpagina heeft. De grote advocatuur volgt hiermee wel een algemene trend: volgens KPMG-onderzoek doet 52% van de Nederlandse ondernemingen sowieso niets met Facebook. Terwijl het nog altijd zo’n laagdrempelig medium is. Misschien niet direct om potentiële nieuwe cliënten mee binnen te halen, niet voor de grote kantoren althans.
Zij gebruiken het platform hoofdzakelijk om (bijna afgestudeerde) studenten te bereiken die op zoek zijn naar een stage of een baan. Een Facebook-pagina als recruitmentmiddel dus, zoals Simmons & Simmons Amsterdam (populairste kantoor op Facebook met op het moment van schrijven 1463 likes), Houthoff Buruma (tweede met 1197 likes) en De Brauw Blackstone Westbroek (vierde met 919 likes). Zij delen via Facebook vacatures voor juniorfuncties, inkijkjes bij (internationale) kantoorvestigingen aan de hand van foto’s en berichten over nieuwe medewerkers of in de wacht gesleepte prijzen.
Direct recruiter contacteren
Van de grootste kantoren hebben onder meer Loyens & Loeff, Nautadutilh, AKD en Van Doorne enkel ‘werken bij’- of recruitment-achtige Facebookpagina’s. De Loyens & Loeff Academy heeft ruim 1700 fans, voor de anderen is er met slechts enkele honderden likes nog een wereld te winnen. Onder meer NautaDutilh en CMS hebben ooit ook een kantooraccount aangemaakt, om er vervolgens niets mee te doen. Wel is er bijvoorbeeld Werken Bij NautaDutilh (199 likes), waar het kantoor info over het NDinstitute, vacatures, kantoorbezoeken, bedrijvendagen en recruitment evenementen deelt. “Juridische kennis delen we via nieuwsbrieven, portals en LinkedIn”, aldus marketingmanager Michiel van Donselaar.
Loyens & Loeff doet iets soortgelijks: niet zo zeer het kantoor zelf als wel de Loyens & Loeff Academy is vertegenwoordigd op Facebook en mag op ruim 1700 likes rekenen, heel wat meer dan de andere giganten scoren. Er zijn uiteraar de links naar vacatures en er is de mogelijkheid om via Facebook direct in contact te komen met een recruiter. Houthoff Buruma heeft ook een dergelijke button, terwijl het bij Simmons & Simmons mogelijk is via een tooltje een ‘1 woord-sollicitatie’ in te vullen.
IJsjes uitdelen
Terwijl de communicatieafdeling van De Brauw Blackstone Westbroek verantwoordelijk is voor uitingen en kennisdeling op LinkedIn en Twitter – ‘waar vooral de cliënten te vinden zijn’ –, is het de recruitmentafdeling zelf die de Facebook-bedrijfspagina beheert. “We gebruiken het vooral om studenten te wijzen op evenementen en vacatures”, zegt recruiter Lisette de Vreeze. “Al merk je wel dat vooral niet-inhoudelijke berichten veel likes scoren, zoals een foto waarop te zien is hoe er op een warme zomerdag ijsjes worden uitgedeeld op kantoor.”
Facebook is dan ook mogelijk niet de eerste plek om online vacatures te checken, al is het volgens De Vreeze al enkele keren gebeurd dat nieuw talent zich via het medium meldde, uiteindelijk op gesprek kwam en aan de slag ging bij het kantoor. Nu is het voor De Brauw nog zaak om over de duizend likes heen te gaan. “Je merkt dat het aantal likes altijd wel toeneemt na het plaatsen van een nieuw bericht, maar we willen studenten ook weer niet overspoelen met De Brauw.”
Kantoor in Den Bosch stijgt snel
Voorlopig is een klein kantoor gespecialiseerd in letselschade en aansprakelijkheid De Brauw nog ruim voor in de top 20 populairste advocatenkantoren op Facebook. Er staan zelfs acht kleine kantoren in de lijst, die het uiteraard zonder de marketing- of recruitmentkanonnen van de groten moeten doen. Jeroen Bosch Advocaten uit Den Bosch staat ruim voor De Brauw op de derde plaats met op het moment van schrijven 998 likes. Boumans & Partners uit Heerlen positioneert zich met 847 likes handig tussen De Brauw en DLA Piper Nederland.
De kleine kantoren gebruiken Facebook dan ook op een andere, persoonlijker manier, met meer interieurfoto’s van kantoor of de kerstboom, maar ook met profielen van medewerkers en verwijzingen naar berichten in de media. Met de 1000 likes in zicht wil Edgar Mulders, eigenaar van Jeroen Bosch Advocaten, natuurlijk rap het populairste kantoor op Facebook worden.
Sympathiek rechtsgebied
Het account werd ooit aangemaakt met de bedoeling het kantoor te profileren als zeer laagdrempelig en toegankelijk in het vakgebied aansprakelijkheidsrecht en letselschade. Een overeenkomst met de grote kantoren wat betreft aantallen likes voor posts is er wel: “Enkele foto’s van het kantoorinterieur slaan natuurlijk eigenlijk nergens op, maar worden wel tientallen keren geliket”, zegt Mulders. “We kiezen dan ook bewust voor een mix van low profile en inhoudelijke berichten. Er is net link naar een bericht over bijstandsverzekeraar DAS en de vrije advocaatkeuze geplaatst, met als kleine touch een plaatje van Mohammed Ali erbij.”
Deze mix van inhoudelijke en luchtiger posts ligt volgens Mulders deels ten grondslag aan de populariteit van het kantoor op Facebook. “Daarnaast hebben we een sympathiek rechtsgebied waarin we voornamelijk slachtoffers bijstaan, dat helpt ook.” Vandaar dat Mulders en collega’s ook geregeld juridisch getinte nieuwsberichten doorplaatsen over ontwikkelingen die van belang zijn voor slachtoffers van (verkeers)ongelukken. En dan is het kantoor ook nog eens partner van Bossche basketbalclub SPM Shoeters. Ook basketbalberichten komen op Facebook terecht, wat extra likes van clubleden oplevert.
Dit alles hoeft nauwelijks tijd te kosten, onderstreept Mulders. “Het schrijven van een artikel voor de website duurt uiteraard langer. Met enkel de Facebookpagina zijn we op kantoor hooguit een kwartier per week bezig.” En jawel, contact via Facebook levert het kantoor zelfs zaken op. “We vragen cliënten altijd hoe ze bij ons terecht zijn gekomen. Je kunt er nog een praktijk op draaiende houden, maar inmiddels komen een paar zaken per maand voort uit Facebook-contact.”