Het Groningse PlasBossinade is een van de eerste grotere advocatenkantoren dat via de eigen homepage een direct toegankelijke, vrijblijvende online chatfunctie aanbiedt voor ondernemers, overheden en instellingen. Wie online een juridische vraag stelt, komt bovendien direct in contact met een ervaren advocaat of notaris van het kantoor, dus niet alleen met de advocaat- stagiaires.
Door Joris Rietbroek
De zeer laagdrempelige chatfunctie maakt deel uit van de PB Sneldesk, waarmee PlasBossinade naar eigen zeggen als eerste kantoor in Noord-Nederland ‘snel toegankelijke, zakelijke juridische dienstverlening op hoog niveau’ aanbiedt. Via de sneldesk is het naast chatten ook mogelijk om direct te bellen met een advocaat of notaris zonder dat de zogenoemde teller meteen gaat lopen. Verder maken kennisevents en mailings met het laatste juridische nieuws maken deel uit van de PB Sneldesk.
Dit type dienstverlening is dan ook een must in tijden waarin snelheid en communicatie steeds belangrijker zijn, zegt managing partner Jan Leo de Hoop. “We denken veel na over de werkwijze van de toekomst: laagdrempeligheid en toegankelijkheid zijn hierin steeds belangrijker,” licht hij toe. “We noteerden al niet ieder telefoontje en hadden al een helpdesk voor korte vragen van cliënten. Op gegeven moment bedachten we dat we dit net zo goed aan iedereen kunnen aanbieden. Dus geven we via telefoon of chat gratis antwoord op korte vragen, met weliswaar een focus op bedrijfsleven en overheid. Is iemand hier tevreden over, dan denkt die persoon in de toekomst misschien weer aan ons.”
Advocatie nam uiteraard zelf de proef op de som, en jawel: de weliswaar vrij eenvoudige arbeidsrechtelijke vraag ‘kan een werkgever mij in het geval van een tijdelijk contract vragen een concurrentiebeding te tekenen?’ werd keurig binnen vijf minuten beantwoord door arbeidsrechtadvocaat Damir Lacevic: “Uw werkgever kan u vragen om een concurrentiebeding te tekenen in een tijdelijk contract. Wel bepaalt de wet dat er gemotiveerd moet worden waarom dat beding wordt opgenomen. Als de motivering ontbreekt kan dat beding nietig zijn.”
Dat is een helder antwoord waar iemand in dit geval direct mee vooruit kan, zonder direct een rekening van de advocaat te krijgen. Zo bezien levert de dienst het kantoor natuurlijk geen directe inkomsten op, maar dat is niet erg, stelt De Hoop. “We hopen natuurlijk dat er uit deze service zaken voortvloeien , maar we willen hiermee vooral onze goede naam bevestigen als behulpzaam kantoor.”
Maar hoeveel extra tijd zal het de advocaten bij PlasBossinade kosten om al die chats en telefoontjes te beantwoorden? De Hoop denkt dat dit mee zal vallen: “We verwachten niet dat het zo storm zal lopen dat onze advocaten en notarissen hier opeens uren per dag aan kwijt zijn. We zien het echt als een extra communicatiemiddel. Bovendien zullen zij het duidelijk aangeven als een juridische vraag te complex is voor een eenvoudig antwoord: dan volgt er een uitnodiging om de kwestie verder te komen bespreken op kantoor.”