Advocaat Abraham Mouritz kon het niet laten: zelfs op vakantie nam hij privacyverklaringen van diverse bedrijven door. En die zijn vaak verre van volledig, zag hij al snel. Dus ontwikkelde hij zelf een tool om de privacyverklaring te toetsen aan de vereisten van de AVG. “De verklaringen van grote bedrijven en zelfs advocatenkantoren bevatten vaak gaten.”
Door Joris Rietbroek
Mouritz is sinds 2,5 jaar actief als zelfstandig advocaat onder de naam Mouritz Legal. In 2018 werd hij uitgeroepen tot beste zelfstandige jurist, als winnaar van de Dutch Independent Legal Award. Naar eigen zeggen omvat zo’n 90% van zijn werk alle mogelijke vraagstukken rond de (vernieuwde) privacywetgeving. Daarvoor was hij onder meer bijna tien jaar general counsel bij Compuware, een rol waarin hij met vele softwareconsultants- en ontwikkelaars sprak. “Zo word je vanzelf een beetje besmet met een passie voor technologie,” zegt hij.
Zo vreemd is het dus niet dat hij op het idee kwam om zelf een tool voor privacyverklaringen te ontwikkelen. “Ik zag in allerlei privacyverklaringen diverse cruciale AVG-gaten, zelfs bij multinationals en advocatenkantoren,” vertelt Mouritz. “Bedrijven moeten er bijvoorbeeld in hun privacyverklaring op wijzen dat een gebruiker in het geval van privacyschending een klacht kan indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat punt wordt vaak vergeten. Ook moeten bedrijven de verwerkingsdoeleinden van persoonsgegevens aangeven, maar die zijn vaak te vaag en onvolledig omschreven.”
Mouritz ontwikkelde zelf het raamwerk voor de tool en werkte dit vervolgens uit met hulp van een webdesigner. De Advance Privacy Notice Checker, zoals de online tool is gedoopt, fungeert eigenlijk als een soort boodschappenlijstje waarmee stapsgewijs kan worden gecheckt of een privacyverklaring voldoet aan de minimumvereisten van de AVG. “Zonder een boodschappenlijstje op zak kun je ook zomaar iets belangrijks vergeten in de winkel.”
En een nauwkeurige, volledige privacyverklaring is belangrijker dan ooit, stelt Mouritz. “De privacyverklaring is hét uithangbord naar de buitenwereld over hoe een bedrijf privacy op orde heeft. Het geeft zowel klanten als toezichthouders een kijkje in de privacykeuken. Het is dus van groot belang om die keuken op orde te hebben, want anders wil de Autoriteit Persoonsgegevens wellicht meer weten over hoe het bedrijf met privacy omgaat, met als mogelijk gevolg onderzoek én handhaving.”
Er klinken steeds vaker geluiden dat in tech gespecialiseerde advocaten zouden moeten leren om tools of software programmeren. Dat kan Mouritz onderschrijven, al is het volgens hem nog belangrijker dat juristen en advocaten zich pragmatisch en proactief opstellen richting de cliënt. “Deze tool zegt misschien ook iets over mijzelf. Ik vind dat cliënten veel zelf moeten kunnen doen. Dat is gewoon nuttig. Daar komt bij dat de AVG niet bepaald uitblinkt in duidelijkheid, dus heb ik via deze tool de vertaalslag gemaakt. Het is een soort wake-up-call. De checker zegt ‘hier mist iets’, laat je advocaat of jurist er even naar kijken. Of ik dat dan ben of iemand anders, is van secundair belang.”