ABN AMRO voorspelt een omzetgroei van 4% voor de advocatuur in 2016. Dat meldt de bank in een nieuwe, deze week gepubliceerde branche update. De verwachte omzetstijging is vooral te danken aan de ‘aanhoudende juridisering van de samenleving’, stelt ABN AMRO. Wel constateert de bank toenemende concurrentie, inclusief die van ‘branchevreemde partijen.’
Stimulansen voor verdere omzetgroei in de advocatuur zijn een verdere stijging van het aantal fusies en overnames en nieuwe wet- en regelgeving, zoals op arbeidsrechtelijk gebied. De bank bespeurt echter ook factoren die de marktgroei afzwakken, zoals de verhoogde toetredingsdrempel als gevolg van hogere griffierechten en bezuinigingen op gesubsidieerde rechtsbijstand. Maar: ‘Per saldo zien wij de markt verder groeien.’
Groeiende concurrentie voor advocatenkantoren is er onder meer van steeds meer buitenlandse partijen die de markt betreden. ‘Tegelijkertijd neemt de versnippering in forse mate toe. Bijna 90 procent van de advocatenkantoren heeft nu minder dan vijf werknemers in dienst. Verder breiden accountantskantoren hun juridische tak uit. Vooral in het segment onder het topsegment van juridisch advies wordt de concurrentie gevoeld. Daarentegen voeren advocatenkantoren ook steeds meer forensisch onderzoek uit; vanouds het terrein van accountants.’
Niet voor het eerst wordt verder gesteld dat de toenemende concurrentie de tarieven drukt: cliënten kijken hier volgens ABN AMRO kritischer dan ooit naar, zeker als het standaarddiensten betreft. ‘Daarbij komt dat er steeds meer partijen op de markt komen die zich primair richten op standaarddiensten en met behulp van technologie lage tarieven kunnen bieden.’
Andere geconstateerde trends: voor regionale kantoren is het moeilijker om klanten te binden en bedienen. De grote advocatenkantoren zijn op dit vlak in het voordeel vanwege hun omvangrijke (internationale) netwerken en de beschikking over genoeg middelen om te blijven investeren in IT, waar het budget van regionale kantoren veelal beperkter is.
Verder valt het ABN AMRO op dat nichekantoren het goed doen: ‘In de markt verschijnen steeds meer nieuwe, jonge bedrijven die een specifieke juridische dienst sneller, beter en goedkoper aanbieden dan traditionele partijen. Soms komen deze nieuwkomers niet uit de advocatuur, maar bijvoorbeeld uit de ICT.’
Klik hier voor de volledige branche update