Hoe meer je als bachelorstudent aanwezig bent bij colleges en werkgroepen, hoe beter je cijfers. Meer uren besteden aan zelfstudie, heeft minder effect. Dat blijkt uit onderzoek van het Ministerie van Onderwijs, uitgevoerd onder tweehonderd Groningse tweede- en derdejaars studenten.
Doel van het onderzoek was om te ontdekken hoe bacheloropleidingen zo kunnen worden ingericht dat de overgrote meerderheid van de studenten binnen vier jaar hun diploma haalt.
“Als er meer colleges en werkcolleges/practica op het rooster staan, leidt dat tot meer tijd die studenten aan de studie besteden en daarmee tot meer studiesucces,” aldus het rapport Studiesucces in de Bachelor. Wellicht het meest opvallende resultaatis dat zelfstudietijd er niet of nauwelijks toe doet. Het aantal geprogrammeerde contacturen en daadwerkelijke aanwezigheid bij deze contacturen is voorspellend voor studiesucces.”
De deelnemende studenten hebben een vragenlijst ingevuld en een logboek bijgehouden. Zwakke studenten blijken niet minder tijd te besteden aan zelfstudie, maar gaan wel minder vaak naar college dan sterke studenten. Het inroosteren van meer contacttijd, gecombineerd met maatregelen die ervoor zorgen dat studenten ook daadwerkelijk aanwezig zijn en actief meedoen, kan studiesucces stimuleren. Een voorbeeld van een maatregel is het belonen voor inzet en aanwezigheid door het toekennen van een compensatiepunt voor het tentamen.