In 2016 zijn in totaal 2.293 klachten tegen advocaten geregistreerd, tegen 2.332 klachten het jaar daarvoor. Dat is een afname van 1,7%, een ‘normale schommeling’. In 2015 daalde het aantal klachten nog met 13% ten opzichte van 2014, maar dat was onder meer een gevolg van ‘nieuwe regelgeving waardoor advocaten worden gestimuleerd om bij een geschil er toch vooral zelf met de cliënt uit te komen,’ aldus het dinsdag gepubliceerde Verslag van werkzaamheden van het dekenberaad 2016.
In Amsterdam werden in absolute aantallen de meeste klachten – 351 – ingediend, maar afgezet tegen het aantal advocaten dat werkzaam is in de hoofdstad is het aantal klachten verhoudingsgewijs het laagst: 4% van de Amsterdamse advocaten wordt zo bezien getroffen door een klacht. In Noord-Nederland is dat percentage 13, in Noord-Holland en Limburg 12.
In Rotterdam en Overijssel met 8% en Gelderland met 6% doen advocaten het daar gelet op het aantal ingediende klachten beduidend beter. In de middenmoot zitten Den Haag, Midden-Nederland, Zeeland-West-Brabant en Oost-Brabant met 9%.
Van de 2.293 ingediende klachten heeft 45% betrekking op de eigen advocaat. In 2015 was dat 47%. Het aantal geregistreerde klachten tegen de advocaat van de wederpartij is iets toegenomen, van 29% naar 31%. Afgezet tegen 2014 is de stijging wat groter: toen had 25% van de klachten betrekking op de advocaat van de wederpartij, een toename van 6%. Volgens het dekenberaad lijkt dit op ‘een trend’. Een verklaring daarvoor wordt in het jaarverslag niet gegeven, maar kennelijk groeien de onderlinge irritaties tussen partijen en hun advocaten.
Het aantal dekenbezwaren bedroeg in 2016 79, tegen 94 het jaar daarvoor. Hier moet in acht worden genomen dat dekenbezwaren die in voorbereiding zijn, maar waar het onderzoek nog loopt, op een andere wijze worden geregistreerd.
Qua kantoorbezoeken liggen de dekens volgens het Jaarverslag op schema. Er is afgsproken dat de dekens met behulp van de raad, bureaumedewerkers en in sommige gevallen medewerkers van de unit Financieel Toezicht Advocatuur per 1 januari 2016 10% van de kantoren moesten hebben bezocht. Dat zijn er in absolute aantallen 528, terwijl 559 kantoren de toezichthouders op bezoek hebben gehad. Het betreft dan bezoeken naar aanleiding van een signaal (80 kantoren, 14%) en aselect gekozen kantoren (477 kantoren, 85%).