Alle gerechten, bijzondere colleges en landelijke diensten kennen sinds 1 februari dezelfde klachtenregeling. Volgens de Rechtspraak leveren klachten waardevolle feedback op.
Voorheen had elk gerecht zijn eigen klachtenprocedure. De gestroomlijnde klachtenregeling voor de Rechtspraak is op een aantal punten aangepast. Zo staat er nu expliciet in dat kwetsend en grof taalgebruik niet is toegestaan in een klacht. Wie al fulminerend zijn beklag doet, moet er dus rekening mee houden dat de klacht niet in behandeling wordt genomen. Klagers worden wel in de gelegenheid gesteld om hun klacht anders te formuleren en opnieuw in te dienen.
Bepalingen
De andere bepalingen in de klachtenregeling zijn hetzelfde gebleven. Klagen over een uitspraak van de rechter kan nog steeds niet. Klagen over de bejegening door rechtbankmedewerkers, fouten in de administratie, onjuiste of incomplete informatie of de toegankelijkheid van het gerechtsgebouw mag wel. “Door met klagers in gesprek te gaan en goed te luisteren, kunnen we onze werkwijze verbeteren”, aldus de Rechtspraak.