Dat het in de sociale advocatuur vaak over tarieven gaat, vindt Jeroen Zweers, met NOUN.Legal al jaren bezig met legal tech, volkomen begrijpelijk. Maar hij denkt graag buiten de lijntjes. Daarom werkt Zweers in Project Perspectief aan creatieve digitale oplossingen om een praktijk efficiënter te voeren. Een speciale krant, uitgebracht door de Raad voor Rechtsbijstand, voor en door sociaal advocaten, moet extra inspiratie bieden.
Het lijkt een contradictio in terminis: een papieren krant om sociaal advocaten aan te moedigen toch vooral digitale oplossingen voor hun praktijk te omarmen. Een krant met een knipoog noemt de Raad voor Rechtsbijstand hem dan ook. De Raad stuurt de Perspectief-krant naar zesduizend advocaten en mediators om het belang van digitalisering te benadrukken.
Slimme praktijk
“Er zijn meerdere manieren om een slimme praktijk te runnen. Daar komt innovatie en technologie bij kijken”, zegt Zweers. “Ik ben daarover het gesprek aangegaan met de Raad voor Rechtsbijstand. Daar bleek de gedachte van innovatie ook al te spelen. Zo is dat samengekomen en is Project Perspectief ontstaan.”
Met zijn team van NOUN.Legal bracht Zweers eerst de behoefte in kaart. Daarvoor analyseerde hij elf praktijken in de sociale advocatuur: wat zijn de knelpunten en wat zijn de oplossingen, al dan niet met behulp van technologie. Samen met die advocaten heeft hij vervolgens, middels een game, een beleidsadvies opgesteld voor de Raad voor Rechtsbijstand.
Advocaten sensibiliseren
Maar met een beleidsadvies alleen krijg je geen veranderingen voor elkaar. Zweers put daarom uit zijn ervaringen in België. In opdracht van de Vlaamse Orde van Advocaten werkt hij daar al jaren aan het vergroten van het digitaliseringsbewustzijn van advocaten. Met een tour langs alle uithoeken van België wist hij daarmee advocaten te bereiken en, zoals dat daar zo mooi heet, te sensibiliseren.
Zweers: “Waarom zouden we dat hier niet ook kunnen doen? Alles wat ik doe, doe ik op basis van inspiratie. Mensen moeten het leuk vinden om het te doen.” En daar komt ook de knipoog met de papieren krant vandaan. Zweers en zijn team maakten zowel de inhoud als de vormgeving zelf. Op ouderwets krantenpapier, maar met louter digitale onderwerpen. “Het is heel laagdrempelig. Ik laat vooral advocaten die al wat verder zijn met de digitaliseringslag vertellen over hun reis. Hoe hebben zij dat ervaren? Daar zitten heel mooie verhalen tussen. Ik vlecht dat een beetje aan elkaar door er zelf ook nog iets van te vinden en door tips en tricks te geven.”
Kijkje in de digitale keuken
Ook andere beroepsgroepen geven in de krant een kijkje in de digitale keuken. Zo vertelt Carl Wijburg, uroloog in ziekenhuis Rijnstate, over zijn beginjaren toen hij dagelijks een telefoonboek aan papieren uitslagen uit het lab moest ophalen. Nu wordt alle patiënteninformatie opgeslagen in een digitaal dossier, wat tijd scheelt en de kans op fouten of het verlies van gegevens een stuk kleiner maakt. Niet alleen de dossiers zijn gedigitaliseerd, ook werkt Wijburg in de operatiekamer steeds vaker samen met een robot.
Net als in België gaat Zweers ook in Nederland on tour. In zes arrondissementen geeft hij workshops waarin sociaal advocaten kunnen kennismaken met digitale oplossingen en communicatiemiddelen voor hun praktijk. “Vaak zijn er heel goedkope of zelfs gratis tools te krijgen. Agendabeheer kun je bijvoorbeeld voor een heel groot deel neerleggen bij software.”
Klik hier voor meer informatie over de Perspectief tour. De workshops zijn alleen beschikbaar voor sociaal advocaten.