Van een kleinschalig juridisch feestje voor intimi naar een spectaculair legal prijzenfestijn: het kan geschieden, zo laat het verleden van de Gouden Zandlopers (GZL) zien. Gert Jan Schinkel – productmanager bij Sdu – en Pablo van Klinken, bedenker van het event, over de ontstaansgeschiedenis van GZL.
“Oorspronkelijk waren de Gouden Zandlopers gekoppeld aan de Stand van de Advocatuur en het Notariaat,” legt GZL- en Advocatie-grondlegger Pablo van Klinken uit – nu onder meer CEO van Notariële Diensten (vorig jaar winnaar van de Legal Innovation Award). Destijds viel het onderzoek én Advocatie onder KSU Uitgeverij, waarvan Van Klinken eigenaar was.
GZL & de Stand
Van Klinken: “We wilden onszelf met het onderzoek onderscheiden van concurrenten; bekend staan als kennisexpert. De Stand werd destijds uitgebracht in een apart boekje, wat een hoop publiciteit opleverde in de media. Daarom besloten we ook bijeenkomsten te organiseren voor de presentatie van de Stand – waarbij de eerste exemplaren werden uitgereikt aan allerlei hotemetoten uit de juridische wereld.”
Vervolgens werden tijdens deze bijeenkomsten ook prijzen uitgereikt die gekoppeld waren aan de Stand-cijfers en rankings. “Bijvoorbeeld voor het kantoor dat de laatste vijf jaar het snelst was gegroeid, of dat de meeste of grootste deals op zijn naam had staan. Van een jury was toen nog geen sprake: pas later werden juryprijzen ingesteld.” De naam van de awards is een verwijzing naar het verstrijken van tijd – een knipoog naar advocaten die verplicht moeten tijdschrijven, aldus Van Klinken.
Volgens Van Klinken was tevens het event zelf anders ingestoken. “De Gouden Zandlopers zijn inmiddels een begrip; grotendeels door Sdu, die het event breder heeft getrokken. Dat vind ik een mooie ontwikkeling, maar in mijn tijd was de benadering anders. Het evenement was ‘invitation only‘. Uitsluitend bestuurders van top 50-advocatenkantoren werden uitgenodigd, en een handvol gerenommeerde headhunters. Het was een onderonsje voor ingewijden, en een gratis bijeenkomst.” Qua locatie werden de eerste edities ‘gehost’ door grote banken als ING en ABN Amro.
Vernieuwend houden
De eerste editie van de Gouden Zandlopers, onder KSU-bewind, was in 2006. In 2011 werden Advocatie, de Stand en de awards overgenomen door Sdu. Aan Gert Jan Schinkel, als Sdu-afgevaardigde en verantwoordelijke voor het event dit jaar, om de veranderingen toe te lichten. “De eerste edities waren vooral op kleine schaal – op de Zuidas voor een zeer exclusief publiek – en de prijzen waren puur gebaseerd op de Stand-cijfers. Deze Stand-prijzen reikten we voor het laatst uit in 2020: de focus ligt nu volledig op juryprijzen op basis van nominaties.”
Schinkel stelt dat het aantal awards daardoor niet alleen is toegenomen, maar ook het event zelf groter is geworden. “Ik denk dat nu heel het werkveld mooi aan bod komt; met daarbinnen verschillende disciplines als de advocatuur, het notariaat, de bedrijfs- of overheidsjuristerij, het onderwijs en legal service providers,” zegt de Sdu-productmanager.
“Dat hierbij – door de jaren heen – aanpassingen zijn gedaan, is logisch. Er zijn ontwikkelingen in de markt, nieuwe relevante topics of simpelweg voortschrijdend inzicht. Awards worden geschrapt, er komen nieuwe bij, en ook qua locatie vinden we het belangrijk om niet vast te roesten; om het event aantrekkelijk en vernieuwend te houden.”
Om dezelfde redenen is het voor Schinkel belangrijk dat de jury bij tijd en wijle van samenstelling verandert. “Je wilt een representatieve jury die alle juridische domeinen vertegenwoordigt,” verduidelijkt de productmanager. “Momenteel hebben we een zevenkoppige jury. Dat lijkt veel, maar is essentieel: er zijn zoveel verschillende awards en categorieën, en die moeten allemaal beoordeeld worden vanuit de juiste expertise. Daarnaast – en dat is niet onbelangrijk – zijn de jurydagen ook gewoon leuk voor de juryleden en alle andere betrokkenen.”
Erkenning
Winnaars komt erkenning en zichtbaarheid toe – een podium. Schinkel: “Wij horen van oud-winnaars dat ze zich gelukkig prijzen met de erkenning – ook als genomineerde. Het geeft bekendheid en kan deuren openen, waardoor mooie initiatieven door GZL nog meer vleugels krijgen. Daarnaast is de avond zelf een mooie netwerkgelegenheid voor alle aanwezigen.”
Ook voor Sdu is het event inmiddels onontbeerlijk. De juridische wereld is een van de doelgroepen van Sdu, en met de awards kan het bedrijf zich profileren als innovatiepionier en belangrijke topics binnen de sector agenderen. “Door middel van de Gouden Zandlopers willen we, als Sdu, het hele werkveld van de legal dienstverlening onder de aandacht brengen,” verklaart Schinkel. “Niet enkel met feitelijke content – zoals op Advocatie – maar ook met een event als de Gouden Zandlopers, op een feestelijke avond waar iedereen die ertoe doet in juridisch Nederland rondloopt.”