In de nieuwe rubriek ‘Uitgelicht’ wordt een artikel uit een juridisch praktijktijdschrift open access gedeeld. Deze ronde een publicatie uit de FIP van vier juridische experts over nieuwe richtlijnen voor aanstelling en ontslag van onder meer curatoren en herstructureringsdeskundigen uit WHOA-procedures.
Curatoren, bewindvoerders, herstructureringsdeskundigen en observatoren opgelet: vanaf januari gelden nieuwe Recofa-richtlijnen.
Het artikel dat begin deze maand is gepubliceerd in het Tijdschrift Financiering Zekerheden en Insolventierechtpraktijk (FIP) gaat over deze nieuwe richtsnoeren, en is geschreven door rechters Susanne Boot (rechtbank Gelderland), Mark Bosch (rechtbank Overijssel), Jacqueline Frima (rechtbank Rotterdam) en Herman van Harten (rechtbank Den Haag).
De volledige werktitel van het stuk is ‘Duidelijk, transparant en rechtvaardig: over de nieuwe richtlijnen voor aanstelling, benoeming en ontslag van curatoren, bewindvoerders, herstructureringsdeskundigen en observatoren in het insolventierecht’.
Nieuwe Recofa-richtlijnen
Voor de goede verstaander dekt deze titel de lading uitstekend: in het artikel wordt een achtergrond geschetst en toelichting gegeven op nieuwe richtlijnen van Recofa voor dit soort aanstellingen, benoemingen en ontslagen.
De Recofa is een landelijk overlegorgaan van rechters-commissarissen, in procedures voor faillissementen en surseances van betaling. De nieuwe richtlijnen van Recofa vervangen hun eerdere uitgangspunten voor het benoemingenbeleid van curatoren in faillissementen en bewindvoerders in surseances – die sinds maart 2013 werden gehanteerd – en artikel 1.2 van de Recofa-richtlijnen voor schuldsaneringsregelingen van eind 2021.
In aanmerking komen en blijven
De nieuwe Recofa-richtlijnen beogen de verschillende elementen van artikel 26 Herstructureringsrichtlijn nauwgezet te implementeren. Zij bevatten, kort gezegd, algemene geschiktheidscriteria om voor aanstelling en benoeming door de rechtbank in aanmerking te kunnen komen en te blijven.
Ook zijn in de richtlijnen de aspecten en criteria verwerkt die in aanmerking kunnen worden genomen bij de aanstelling en benoeming in een specifieke insolventie. Aan de gerechten is het om daar in de praktijk uitvoering aan te geven.
Naast deze richtlijnen, zijn ook landelijke standaardformulieren gemaakt die gebruikt zullen worden bij de gesprekken met curatoren, bewindvoerders en hun kantoren. Dit is samen met de landelijke procesreglementen hier te vinden.
Nieuwsgierig naar het artikel? Klik hier voor de open access-versie binnen Sdu OpMaat.