Veel advocaten waarderen intervisie en als marktleider zijn we daar blij mee. Toch klagen sommigen wel eens: ‘Weer intervisie, wat voegt dat nou toe?’ Wij hadden dat gevoel vroeger ook, dus we snappen dat wel, maar na 2,5 jaar Intervisie Advocatuur denken we daar nu heel anders over.
Laten we de vraag beantwoorden: wat voegt intervisie toe? Om die vraag te beantwoorden, moet er eerst een andere vraag worden beantwoord. Wat is intervisie?
Geen braindump
Een intervisie is een gesprek dat erop is gericht om de deelnemers te laten kijken naar houding en het gedrag. Wordt als dilemma opgeworpen ‘Ik heb last van wanbetalers’, dan zijn goede intervisievragen bijvoorbeeld: Wat bedoel je met last, waar zit ’m dat in? Wat zie je jezelf doen als er weer eens iemand niet betaalt? Welk gevoel maakt dat in je los? Waar heeft dat mee te maken? Wat zie je jezelf niet doen? Hoezo niet? Wat zegt dat over jezelf? Enzovoorts.
Een intervisie is geen braindump van oplossingen. Die oplossingen kan een beetje advocaat in een casus als de bovenstaande gemakkelijk zelf verzinnen: Vraag een voorschot! Stuur een iDeal-link! Werk niet meer voor ze, et cetera. Belangrijker en veel interessanter is de vraag waarom die advocaat toch, ondanks die snel te verzinnen oplossingen, met zijn of haar dilemma zit. Hoe zit dat bij die advocaat? Wat steekt erachter? Dáár gaat het om in een goede intervisie.
Persoonlijke ontwikkeling
Ik zeg een ‘goede’ intervisie, want van aardig wat deelnemers begrijpen we dat het bij andere aanbieders toch vaak neerkomt op een oppervlakkige uitwisseling van oplossingen. Zonde!
Dus, om terug te komen op de vraag wat intervisie toevoegt: een goede intervisie leidt tot inzichten in houding en gedrag en (dus) tot persoonlijke ontwikkeling. Als je door een intervisie zicht krijgt op hoe je je in een bepaalde situatie gedraagt, kun je daar wat mee: jezelf verbeteren bijvoorbeeld 😊
Los van de persoonlijke ontwikkeling levert intervisie trouwens ook een mooie oefening op in het stellen van ‘open vragen zonder oordeel’. Het belang daarvan is duidelijk: het werkt veel effectiever. Ga maar eens bij jezelf na hoe deze vraag op je overkomt: ‘Waarom heb je niet gedacht aan voorschotten?’ in vergelijking tot ‘Hoe verloopt jouw gesprek met de client als het gaat over jouw tarief?’. Duidelijk verhaal, toch?
Er zijn extra bijeenkomsten ingepland. In het najaar is er nu nog volop keus. Inschrijven is eenvoudig en kan hier!
Bio Tjeerd Poot
Tjeerd Poot studeerde rechten aan de Erasmus Universiteit en begon zijn carrière bij een middelgroot kantoor in Rotterdam met een algemene praktijk. In het vervolg van zijn carrière specialiseerde hij zich steeds verder in het arbeidsrecht en privacy. Hij volgde de Grotius-opleiding Arbeidsrecht en de specialisatieopleiding voor privacyrecht-advocaten aan de Universiteit van Leiden. Daarnaast is Tjeerd een zeer ervaren intervisie-gespreksleider en tevens coach én vertrouwenspersoon, gespecialiseerd in het bijstaan van advocaten.