Wat maakt werken bij het snelgroeiende notariskantoor Hermans & Schuttevaer zo boeiend? Dat kunnen partner Isabelle Balvert en ‘jonkies’ Simone Evers en Natalie Marugg uitstekend vertellen. “In ons vak kun je nooit de deur sluiten voor een vraag van een cliënt.”
Foto’s: Roel Dijkstra Fotografie
Simone Evers (foto boven links) en Natalie Marugg (foto boven rechts), allebei van de jonge garde (kandidaat-)notarissen bij het ambitieuze Hermans & Schuttevaer, hebben het druk. Dus als ze met hun verhaal ook andere kandidaat-notarissen kunnen interesseren voor hun kantoor, dan is dat mooi meegenomen. Het gesprek vindt plaats in de vestiging in Amsterdam-Zuid, in een nieuw ingericht kantoor aan de voet van het bekende Okura Hotel. Met twee keer vallen sta je op de Albert Cuypmarkt, en een paar honderd meter verderop zijn de torens van de Zuidas goed zichtbaar. Daar werkte kandidaat-notaris ondernemingsrecht Natalie Marugg (29) tot juli 2020 bij Van Doorne.
Ja, een notaris stelt akten op, vertelt Marugg, maar een akte is het laatste onderdeel van een lang proces, waarin ze vanaf het begin meedraait. “Ik werk mee aan transacties, herstructureringen, uitgiften van aandelen, investeringsrondes door private equity-partijen en assisteer bij het opstellen van aandeelhoudersovereenkomsten. Als advocaten dat soort statutaire afspraken zelf maken, zonder er direct een notaris bij te betrekken, spreken ze nog wel eens iets af wat statutair niet kan. In het ergste geval moet je dan terug naar de onderhandeltafel, dat leidt tot meer werk en vertraging.”
Marugg zet de toon door te stellen dat de notaris een belangrijke rol heeft in het ondernemingsrechtelijk verkeer. Hoe meer die rol naar voren wordt geschoven in het proces, hoe beter het is voor het resultaat, weet ze uit ervaring. “De akte is het eindproduct van een adviestraject, maar een notaris kan al aan het begin van een onderhandeling als adviseur optreden.”
Collega Simone Evers (31) werkt sinds 2014 bij Hermans & Schuttevaer en is gespecialiseerd in het vastgoed, zowel voor bedrijven als voor particulieren. Al krijgt ze niet vaak de verkoop van een enkele woning op haar bureau, maar eerder hele nieuwbouwprojecten. Met de enorme bouwambities in ons land kan ze dus voorlopig wel vooruit, en ook zij wordt het liefst vroeg ingeschakeld.
“Bouwprojecten worden steeds ingewikkelder, zeker in steden. Een parkeergarage onder een park, een bruggebouw over een weg, maar ook overhangende balkons, of bouwen over andermans grond heen, daar zitten allemaal juridische consequenties aan die je maar beter snel in beeld kunt hebben. Als de notaris mee gaat bij de vergunningaanvraag voor bijvoorbeeld die ondergrondse parkeergarage, dan kun je gelijk de erfdienstbaarheden of het recht van opstal regelen voor het paviljoen dat erboven gebouwd wordt.”
Muurschildering
Waarom kozen zij voor dit werk? Evers vertelt dat de vakken haar het meest aanstonden tijdens de studie. Ze valt collega Marugg enthousiast bij, als die haar aanvult: “Het mooie aan ons werk is dat we altijd partijen dichter bij elkaar moeten brengen. Je moet als notaris ook de belangen van de andere partij in de gaten houden, ook al treed je op voor je eigen cliënt.” Evers beschrijft hoe dat gaat als ze voor een projectontwikkelaar werkt: “Je moet altijd rekening houden met wie er komen wonen. Een belegger in een appartementencomplex wil misschien zoveel mogelijk zeggenschap in de op te richten Vereniging van Eigenaren, maar ik moet er dan toch op letten dat hij daar de andere kopers straks niet mee benadeelt.” Voor Marugg werkt dat ook zo in transacties: “Je adviseert jouw cliënt, maar wilt er ook samen uitkomen, dus je hoeft niet op alle punten te winnen. Je wint pas echt als iedereen wint, als alle partijen gelukkig zijn met de uitkomst.”
Voor Evers is haar werk erg tastbaar; ze rijdt vrijwel dagelijks langs een nieuwbouwproject waar ze zelf aan mee heeft gewerkt. Een kleine kans op beroepsdeformatie is er ook wel, vertelt ze vrolijk: “Als ik een nieuwe muurschildering op een gebouw zie, ben ik wel benieuwd of ze juridisch hier iets voor hebben vastgelegd, bijvoorbeeld door middel van een erfdienstbaarheid of kettingbeding.”
Ook Marugg ziet het resultaat van haar werk terug in het dagelijks leven, bijvoorbeeld als een nieuw bedrijf ontstaat na een overname. Ook bij overnames kan een notaris veel betekenen in de eerste fase, vertelt Marugg: “Uiteindelijk leg je de afspraken goed vast in statuten. De notaris brengt partijen bij elkaar. Koper en verkoper spreken vaak makkelijker met mij, omdat ik een onafhankelijke rol heb. Als ik iets zie wat niet goed is, kan ik feedback geven en zorgen dat het in duidelijke taal wordt vastgelegd, met zo weinig mogelijk ruimte voor interpretatie.”
Onafhankelijkheid
Onafhankelijk is een woord dat beide kandidaat-notarissen vaker noemen. Niet alleen als ze vertellen over hun rol als adviseur, maar ook bij het beschrijven van het kantoor waar zij werken. Met die onafhankelijkheid bedoelen ze in dat geval dat Hermans & Schuttevaer niet ‘vastzit’ aan advocaten. Marugg weet uit ervaring bij haar vorige kantoor hoe dat is. Geen kwaad woord over haar oud-collega’s, maar: “Hier staat de notaris centraal, dus krijg je niet aan het eind van de dag een deadline opgelegd door een advocaat die in een deal al heeft toegezegd dat men de volgende ochtend de conceptakte krijgt.” Niet dat ze ooit een deadline mist, voegt ze eraan toe. “We zijn dienstverleners, dus in ons vak kun je nooit de deur sluiten voor een vraag van een cliënt.”
Evers heeft het kantoor flink zien groeien in de jaren waarin ze bij Hermans & Schuttevaer werkt. Zo werd de veilingpraktijk overgenomen van CMS (zie ook het kader met Isabelle Balvert) en kwam het notariaat van Wintertaling over. Toch is groei om de groei geen doel op zich, weet ze. “We zijn nummer twee op de lijst van onafhankelijke notariskantoren (nummer een is Het Notarieel, red.). Nieuwe mensen moeten wel in het team passen. Dat is naast de commerciële afweging toch vaak een kwestie van gevoel.”
Ze denkt dat het kantoor aantrekkelijk is voor nieuwe collega’s vanwege de sfeer, de soort zaken die men doet en de kans om je te ontwikkelen. Marugg: “Ik leer nog steeds veel, de ervaren partners staan open voor vragen, ze zijn er voor je.” Evers vertelt dat ze als groot kantoor ook kunnen investeren in innovatie en geeft ‘BIM Legal’ als voorbeeld, een systeem voor bouwinformatiemanagement waarin je online goed kunt toelichten wat huizenkopers nou echt kopen. “Het scheelt nogal of je leest over een recht van overpad voor het paadje achter de tuin, of dat je het ook ziet. Of wat de gevolgen van de uitbouw zijn voor de buren. Met de toenemende hoeveelheid nieuwbouwakten kan dit echt helpen, want dan kun je een deel van het werk online doen, tot en met het digitaal ondertekenen van de akte. Dat scheelt veel tijd.”
Groei in veilingen en onroerend goed
Notaris Isabelle Balvert stapte eind 2021 met zes collega’s over van CMS op de Zuidas – nog geen kilometer verderop – naar de Amsterdamse vestiging van Hermans & Schuttevaer. Ze bracht haar veilingpraktijk in en werkt aan de expansie van het kantoor.
Met de hamer een huizenveiling afslaan in een rokerig zaaltje, zo begon notaris Isabelle Balvert (1974) haar carrière. Maar die gewoonte is al sinds 2009 aan het verdwijnen. Het meeste onroerend goed wordt online geveild. In de crisis was dat booming, maar nu? “Ik verwacht wel weer een toename van onroerend goed-veilingen. De downside van dit werk is dat het gaat om mensen die in de problemen zijn gekomen, maar voor banken is een veiling een laatste redmiddel.”
De notaris onderzoekt of de vordering terecht is, checkt de hypotheek, schrijft de debiteur een laatste keer aan om te melden dat de bank wil veilen en organiseert een eerlijke veiling. “Het is een niche in het notariaat, en ook best spannend, want partijen zijn het er niet altijd mee eens,” zegt Balvert. “Al zie je in de huidige bizarre huizenmarkt dat we soms eindigen met een surplus na de veiling. Dat zag je voorheen zelden.”
CMS, waar Balvert veertien jaar werkte, wilde zich focussen op haar internationale transactiepraktijk, dus ging ze met haar sectie op zoek naar nieuw onderdak. “Ik ben in goed overleg op zoek gegaan naar een nieuw kantoor, en het klikte meteen met Jean-Paul Bolhaar (managing partner, red.). Hermans & Schuttevaer wil een van de grotere partijen op de woningmarkt worden. Er is enorm veel nieuwbouw nodig, en we werken veel voor projectontwikkelaars. In samenwerking met hen kunnen we als groot kantoor innovaties doen voor de hele sector.”
Bij de ontwikkeling van het kantoor is de grootste uitdaging volgens Balvert het vinden van nieuwe medewerkers. “Dit werk is zo leuk, je werkt met zoveel partijen samen! Gemeente, projectontwikkelaars, financiers, eindgebruikers. Daarin zijn wij een baken, dat is allesbehalve stoffig werk. Maar dat moeten we nog beter laten zien aan jonge professionals.”
Daar wordt aan gewerkt, via masterclasses en samenwerking met universiteiten, waarbij het kantoor ook mikt op studenten met een technische opleiding. Dat is voor de legal tech-oplossingen die worden ontwikkeld, vertelt Balvert. “Dit is voor jongeren een werkomgeving met veel uitdagingen en er is zeker ook ruimte voor eigen stokpaardjes. We zijn echt innovatief bezig.”
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het jongste nummer van Advocatie Magazine. Klik op de cover om het magazine te openen of ga naar de Magazine-pagina. Hier kunt u ook een gratis abonnement aanvragen.