Ook zonder een communicatiebudget of -medewerkers kan elke advocaat zijn favoriete diensten verkopen via zelfgemaakte content.
Goed werk verkoopt zichzelf. Ongetwijfeld; via via komt er veel werk naar je toe. Je bent er (veel te) druk mee. Maar is dat ook het werk dat je wilt doen?
Ik liep ooit kort stage bij een advocaat die razend druk was met rechtszaken voor duivenmelkers. Hij had er ooit een gewonnen voor een cliënt die van fraude werd beticht in de duivensport. Sindsdien werd hij steeds ingeschakeld door duivenmelkers die gehoord hadden hoe geweldig hij hun collega had geholpen. Lucratief, dat zeker, maar de advocaat had er helemaal niks mee.
Contentstrategie
Natuurlijk kun je cliënten verwijzen naar een confrère als een zaak je niet aanstaat, maar je kunt beter werk maken van je eigen contentstrategie. Door je te profileren met goede content trek je namelijk de zaken naar je toe die je graag doet.
Een ‘strategie’ klinkt al gauw ingewikkelder dan het is. Wat je minimaal nodig hebt, is een goed idee over het werk dat je graag doet. Een duidelijke keuze daarin, je uitgesproken professionele mening en de tijd en discipline om het uit te voeren. Die tijd heb je wel, als je niet achter al het werk aangaat dat langskomt, maar waar je eigenlijk niet op zit te wachten. En de discipline komt voort uit het plezier waarmee je het doet. Echt, als je merkt dat het werkt, krijg je er steeds meer lol in.
Zelf doen
De meeste advocaten kunnen goed schrijven, dus dat is een mooi begin van je contentplan. Misschien is een wekelijks verhaal te veel om mee te beginnen, maar schrijf dan eens het komende jaar elke maand een goed artikel, dat je publiceert op je eigen site.
Een verhaal over jouw favoriete zaak of cliënt, of als dat niet kan over een juridische ontwikkeling die je aan het hart gaat. Met een goed onderbouwde mening en een advies voor de lezer. Als het onderwerp van je verhaal aansluit bij jouw doelen als advocaat, bij de diensten die je het liefst verleent en bij de vragen waar je cliënten mee rondlopen, heb je sowieso bruikbare content.
Actief op social media
Content maken en op je site zetten is een, daarna moet je het wel delen via social media. Ook dat is eenvoudig zelf te doen. LinkedIn ligt voor de hand, omdat daar je netwerk ook zit, maar ook Twitter is nog steeds een goed medium voor het delen van je verhalen. Los van de content die je zelf maakt, is reageren op content van anderen ook een goede manier om jezelf te profileren. En dan niet met een standaard ‘gefeliciteerd’ bij elke verandering van functie in je netwerk, maar door echt interessante verhalen uit jouw vak te delen en van commentaar te voorzien.
Goed voorbeeld
Internetjurist Arnoud Engelfriet is een voorbeeld van een succesvolle doe-het-zelfcontentmaker. Hij blogt zichzelf naar een unieke positie, zijn expertise staat (online) buiten kijf. Zijn site ziet er niet uit of hij daar geld of (veel) energie in steekt, maar dat is in zijn geval ook helemaal niet belangrijk.
Sterker, het lijkt zijn handelsmerk geworden. Met actuele en persoonlijk artikelen waarin hij veel kennis deelt, verkoopt hij zichzelf op een heel inhoudelijke manier. Geen video’s, zelfs geen foto’s, maar wel met ijzeren regelmaat een nieuw artikel. Dit vergt discipline, maar levert hem wel die unieke expertstatus op waar menig vakgenoot met evenveel of zelfs meer kennis van zaken jaloers op is. Hij deelt zijn columns via LinkedIn en Twitter. Ook dat kun je makkelijk zelf doen.
Iemand die nog veel actiever is via zo’n beetje alle social media, is Neerlands bekendste IP-expert Charlotte Meindersma. Zij maakt haar vakgebied, ook het juridisch-inhoudelijke deel ervan, écht aantrekkelijk voor een jonge(re) generatie online ondernemers. Vergeleken met Engelfriet steekt Meindersma ongelooflijk veel energie in social media. Menig advocaat zal daar wellicht wat voor terugdeinzen, omdat dat veel tijd en aandacht vergt, maar dat kan dus ook best een onsje minder (zie Engelfriet).
Op een bierviltje
Meindersma wordt veelvuldig als voorbeeld genoemd in het overzichtelijke en toegankelijke boek Jouw contentplan op een bierviltje. Daarin vertelt contentmarketeer Bas Hakker hoe je ‘met enkele basale marketingprincipes een publiek kunt opbouwen’. Hoewel niet alle voorbeelden en ideeën zijn toe te passen in de advocatuur, is het boek een aanrader voor iedere ondernemende advocaat die werk wil maken van (online) profilering. Hakker schrijft het leuk en herkenbaar op en neemt lezers echt aan de hand.