Dirkzwager lanceerde recent zijn nieuwe huisstijl met een aansprekende ‘brand movie’. Ook Lexence maakte er werk van met een uitnodigende video.
Natuurlijk ben je er als advocatenkantoor vooral voor je cliënten. Ook in deze tijden van ongegeneerde zelfpromotie via social media vinden veel advocaten het nog altijd niet sjiek om over zichzelf te praten. Wellicht kan deze zelfpromotie-expert en schrijver van het boek Brag Better hen overtuigen van het nut ervan? Je laat ermee zien wat je voor je cliënten betekent. Niks mis mee om dat (online) te delen. In dat kader kan het helemaal geen kwaad om breed uit te meten dat je nagedacht hebt over je positionering als kantoor, en over een bijpassende nieuwe huisstijl.
Onderscheidend
Het aanmeten van een andere huisstijl is voor de staf van een advocatenkantoor altijd een enorme uitdaging, want niet elke advocaat ziet het nut in van een dure rebranding. Zo vertelde recent een partner van een groot Zwitsers kantoor aan mij dat het weghalen van het &-teken tussen de twee kantoornamen wel wat duur was uitgepakt. Voor het gemak vergat hij even dat het kantoor ook de website en de hele huisstijl had vernieuwd, en een jubileumwebsite had gemaakt voor haar 50-jarig bestaan. Ja, dat kost wat. Maar dan heb je ook een moderne uitstraling die je onderscheidt van de concurrentie. Gelukkig had deze kritische advocaat het wel overgelaten aan de professionals.
Dynamiek van Dirkzwager
Of er intern ook zo kritisch is gereageerd op de nieuwe positionering van Dirkzwager, weet ik niet. En over smaak gaan we hier niet twisten, dus mooi, leuk, of lelijk zijn niet de juiste termen – wat mij betreft. De voice-over bij de brand movie begint met een enorm cliché (‘de wereld verandert snel’) en brengt inhoudelijk niet zo heel veel nieuws (‘de beste juridische en fiscale dienstverlening voor onze klanten’), maar het beeld zegt meer dan al deze woorden. Geen standaardbeelden van een advocatenkantoor en mensen in pak, maar de contant veranderende vorm, het innige samenwerken en het aanpassingsvermogen van een zwerm vogels in de lucht. Dit symboliseert de manier van werken van de advocaten. Die zwerm mondt uit in het nieuwe logo, dat goed die dynamiek verbeeldt. Knap gedaan.
Strak uitgevoerd door Lexence
Ook advocatenkantoor Lexence kwam recent met een frisse nieuwe huisstijl en positionering, die aan het 30-jarig bestaan van het kantoor werd gekoppeld. Het zal de tijdgeest zijn, want net als bij Dirkzwager noemt het kantoor wendbaarheid als belangrijke waarde, naast een persoonlijke manier van dienstverlening. De video waarmee het kantoor het nieuwe logo introduceert is wat minder ‘ter zake’ dan de voice-over suggereert, het is een wat willekeurig ogende verzameling stock-beelden waaruit wendbaarheid moet blijken. Overigens is dat filmpje dan wel weer goed verwerkt op de homepage van het kantoor. En de link die het kantoor legt met een tegelijk gelanceerde arbeidsmarktcampagne is ook erg logisch. Goed doordacht en strak uitgevoerd, zo wil je als cliënt ook geholpen worden door je advocatenkantoor.
Show and tell
Een kantoor dat met enige regelmaat goed nadenkt over haar eigen rol, positionering en de daaraan ten grondslag liggende strategie, laat dat vanzelfsprekend ook aan de markt weten. Of dat nou met een heuse brand movie is, of met een goede toelichting op de website, dat maakt niet zo veel uit. Laat het zien, en vertel erover. Je cliënten willen graag weten waar je voor staat en hoe je hen bedient.