Het gebruik van legal tech is door de coronapandemie in een stroomversnelling geraakt, en investeringen in technologie zullen de komende jaren toenemen. Of de advocatuur dat kan bijbenen, is nog maar de vraag, terwijl bedrijfsjuristen juist vragen om meer tech-savvy advocaten.
Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘2021 Future Ready Lawyer: Moving Beyond the Pandemic’ van Wolters Kluwer. De uitgever nam voor het onderzoek twee keer een survey af onder zevenhonderd juristen uit de Verenigde Staten en Europese landen, waaronder Nederland: aan het begin van de pandemie, in januari 2020, en in maart 2021. Ook passeren in het rapport verschillende experts – zoals Advocatie-columnist Jeroen Zweers – de revue om hun licht te laten schijnen over de impact van het virus op de juridische branche.
Grotere tech-behoefte
Een belangrijke bevinding van het onderzoek is dat de digitale transformatie van de sector door de viruscrisis ‘een ongekend momentum heeft gekregen, dat nog steeds voortduurt’. Tijdens de pandemie is tech steeds belangrijker geworden door thuiswerken, en de behoefte eraan is gegroeid. ‘Reeds bestaande trends en prioriteiten hebben overweldigend veel nieuw terrein gewonnen’, valt te lezen in het rapport.
Daarnaast wordt geconcludeerd dat juridische professionals technologie beschouwen als een ‘belangrijke motor voor verbeterde prestaties, efficiëntie en productiviteit voor de toekomst’.
Zo kampen bedrijfsjuridische afdelingen met een hoge werkdruk en budgetbeperkingen, en zetten zij tech vooral in om werk te automatiseren en meer productief te zijn. Bedrijfsjuristen zoeken ook steeds vaker naar alternatieven voor de advocatuur om kosten te beheersen. Hierdoor heeft de pandemie mogelijk het juridisch speelveld meer opengebroken. Verder verwachten – nee; eisen – bedrijfsafdelingen tegenwoordig dat advocatenkantoren legal tech inzetten.
Tech-savvy advocaten?
Het is daarom weinig verrassend dat uit het rapport blijkt dat de advocatuur tijdens de crisis druk voelde om te blijven presteren en te voldoen aan de veranderende verwachtingen van cliënten. Daarbij is het besef ontstaan dat technologie binnen de advocatuur activiteit, productiviteit, efficiëntie en dienstverlening kan verbeteren.
Maar liefst tachtig procent van de ondervraagde advocaten geeft dan ook aan dat hun ’tech-behoefte’ is gegroeid tijdens de pandemie, en 63 procent verwacht dat er in de aankomende drie jaar meer wordt geïnvesteerd in legal tech. Verder richten kantoren zich meer en meer op specialisatie, en samenwerking en transparantie met cliënten om relaties te versterken en waarde te leveren.
Hoewel advocaten het nut van technologie inzien, is een andere conclusie echter dat het gros technisch niet goed is onderlegd. Zo verwacht bijvoorbeeld 69 procent van de advocatenkantoren dat big data en predictive analytics impact zullen hebben op hun organisaties, maar begrijpt slechts 22 procent deze technologieën goed. Ook vindt slechts een schamele 36 procent van de advocatenkantoren dat zij zeer goed voorbereid zijn op het vlak van onder meer essentiële technologie.
Kantoren voldoen niet aan verwachting
Tot slot is een andere opvallende conclusie dat het aanbod aan prestaties en geleverde diensten van advocatenkantoren ook anno 2021 achterblijft op de verwachtingen van bedrijfsjuridische afdelingen.
Zo concludeert het rapport dat een van de vijf kenmerken die juridische afdelingen belangrijk vinden bij het kiezen van een advocatenkantoor, het gebruik van legal tech is. Tevens wordt gesteld dat 82 procent van deze afdelingen het belangrijk vindt dat kantoren zelfs in sterke mate inzetten op technologie.
Daarnaast willen juridische afdelingen erop vertrouwen dat het gekozen kantoor aan hun behoeften voldoet, gespecialiseerd is in de soorten diensten die nodig zijn, blijk geeft van efficiëntie en productiviteit, en de medewerkers voorziet van de juiste werkinstrumenten. Uit het onderzoek blijkt dat minder dan een derde van de advocatenkantoren helemaal voldoet aan deze eisen.
Pijnlijk, want als kantoren niet in staat zijn aan de verwachtingen van de cliënt te voldoen, heeft dit gevolgen voor de tevredenheid, volgens het rapport. Het status quo: 51 procent van de bedrijfsjuristen is enigszins tevreden, en maar dertig procent is zeer tevreden met hun advocatenkantoor. Daarnaast is 24 procent van de bedrijfsjuristen van plan om te switchen van kantoor, dit ten opzichte van 13 procent in 2020.
De overige conclusies lezen? Download hier het rapport ‘2021 Future Ready Lawyer: Moving Beyond the Pandemic’ van Wolters Kluwer.