ID&T, onder intimi onder meer bekend van hardcorefestijn Thunderdome, heeft zich ingekocht op de drankmarkt. Het dancebedrijf neemt een belang in Stëlz; een producent van alcoholisch bruiswater met een fruitsmaakje (‘hard seltzer’). Taylor Wessing en Orange Clover adviseerden.
Namens internationaal advocatenkantoor Taylor Wessing nam advocaat en partner Selma Baouch de adviestaak op zich. Ze stond zowel de vennootschap Stëlz als de oprichters van het drankbedrijf juridisch bij.
“Bij hun zoektocht naar groeikapitaal hadden de Stëlz-oprichters hun oog al laten vallen op ID&T, en Stëlz was voor het dancebedrijf reeds een interessante target company. Bart Meuter, die optrad als de strategisch adviseur van ID&T, legde het eerste contact; de rest verliep daarna snel,” vertelt de dealmaker. “Bij de transactie viel verder de bereidwilligheid op, van alle betrokken partijen, om ook het belang van de ander vertaald te zien in de documentatie.”
Orange Clover stond aan de zijde van ID&T; vanuit het Amsterdamse boutiquekantoor adviseerde advocaat-partner Mark Loefs. Voor fiscaal advies richtte de dancegigant zich tot Atlas Fiscalisten, ook uit Amsterdam. Boudewijn Niels verzorgde namens dit kantoor het fiscale gedeelte van de deal voor ID&T.
Monica Geuze
Monica Geuze is tegelijk met ID&T aandeelhouder van Stëlz geworden, zo stelt onder meer het FD. De vlogster c.q. BN’er maakte vorig jaar al reclame voor het hard seltzer-merk op haar Instagram-account, dat tegenwoordig 1,2 miljoen volgers telt.
Met welke bedragen de nieuwe aandeelhouders zich hebben ingekocht, is onduidelijk: zowel ID&T als Geuze hebben geen financiële details prijsgegeven. Ook is de grootte van hun belang in Stëlz onbekend.
Hard seltzer?
Hard seltzer is een licht-alcoholische drankje (rond de vijf procent alcohol, met uitschieters van twaalf procent), dat bestaat uit bruiswater, neutrale alcohol en aroma’s – meestal van fruit. Het drankje werd in 2013 geïntroduceerd in de Verenigde Staten als calorie- en suikerarm alternatief voor traditionele alcoholische versnaperingen zoals cocktails, wijn en bier. Sindsdien is het brouwsel bezig met een opmars en de go-to beverage voor de jeugd.
Sinds vorig jaar doet hard seltzer ook zijn intrede op de Nederlandse markt: lokale merken zoals Bozu, Kever presenteerden zich, maar een doorgewinterde Amerikaanse marktleider als White Claw betrad hier eveneens de markt. Daarnaast heeft een aantal bierbrouwers, waaronder Heineken en AB InBev, een eigen variant van hard seltzer op de markt gebracht.
Stëlz is geen uitzondering: ook zij startte vorig jaar. Het bedrijf heeft inmiddels naar eigen zeggen anderhalf miljoen blikjes bruisend, alcoholisch fruitwater verkocht. Eerder werden presentatrice Daniëlle Oerlemans en ex-Heineken-directeur Geert Minnart aandeelhouder van het bedrijf.