Managed IT, een ICT-leverancier uit Nieuwegein die diensten verleent aan notariskantoren, is vrijdag gehackt. Maandag konden hierdoor maar liefst 96 kantoren niet digitaal werken. Dat meldt de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) op haar website.
Sinds vrijdagochtend hebben Managed IT en een aantal notariële softwareleveranciers uit voorzorg hun servers en databases afgesloten. Hierdoor kunnen de notariskantoren sindsdien niet digitaal werken en zijn ze slecht bereikbaar. Op maandag konden de getroffen 96 notariaten dus geen akten passeren. Update 20/4: Een groot deel van deze kantoren kon dinsdag nog niet aan de slag.
‘Deze notariskantoren proberen zo goed mogelijk hun klanten van die dag te informeren. Helaas is dat niet altijd mogelijk omdat ze door de hack geen toegang hebben tot contactinformatie van hun klanten,’ aldus een bericht op de KNB-website. De KNB geeft daarbij aan dat klanten die niet zijn gecontacteerd of contact kunnen krijgen met hun notaris de organisatie kunnen benaderen.
Mogelijk ook dinsdag problemen
Een woordvoerder van de KNB licht de situatie preciezer toe: “Door de hack en de maatregelen zijn 96 kantoren afgesloten van hun bestanden. Ook kunnen deze notarissen onder andere geen contact meer maken met ons platform, waarlangs veel van hun werk verloopt. Ze zijn daardoor niet meer up and running.”
Een vervelende situatie kortom, die al sinds vrijdag duurt. Hoelang dit nog zo gaat blijven? “De verwachting is dat maandag de problemen voor een deel van de kantoren worden opgelost. Inmiddels is echter ook duidelijk dat een aantal kantoren dinsdag ook niet, of niet volledig, kan werken.”
Informatie behouden
Vooralsnog lijkt het erop dat er geen belangrijke informatie, zoals cliëntgegevens, is gelekt, stelt de KNB-woordvoerder verder. “Het is nog even het onderzoek afwachten of er wellicht info is verdwenen, maar zover we nu kunnen zien is alles behouden.”
De KNB zal daarnaast – zolang de situatie nog voortduurt – de getroffen kantoren ondersteunen. “Afgelopen vrijdag zijn bijvoorbeeld alle certificaten, waarmee kantoren toegang krijgen tot ons platform, vanwege de veiligheid ingetrokken. Via dit platform zijn onder meer de basisregistraties in te zien, die notarissen nodig hebben om hun recherches te kunnen uitvoeren. Om de kantoren te helpen gaan we deze certificaten zo snel mogelijk weer uitgeven.”