De Moeder van alle recessies komt eraan, maar jou is het gelukt: een nieuwe baan, een promotie binnen kantoor, of je hebt een nieuwe cliënt binnengehaald. Nu nog je LinkedIn-account updaten met een bericht waarin je je prestatie met de wereld deelt. Want je moet zichtbaar zijn, zei je baas.
En LinkedIn is het Instagram-account dat je niet weg hoeft te klikken als je manager binnenloopt. LinkedIn-tijd zou je onder billable-vakje Networking kunnen scharen. Bovendien is zichtbaarheid in coronatijd nog belangrijker, nu je letterlijk onzichtbaar met je laptop aan de keukentafel werkt en je kantoorimage is gekrompen naar een korrelig zoomhokje van drie bij drie centimeter.
Die LinkedIn-update is je kans om badend in de spotlight van je netwerk te tapdansen. Maar goed, je had laatst ook een seminar over storytelling, dus je bericht moet ook nog eens lezen als het script van een film in vijf zinnen. Terwijl je je in allerlei linguïstische bochten wringt, begin je te tikken.
Ja, ik heb een nieuwe baan. Ik ben heel goed bezig. Een talent van mijn generatie, al zeg ik het zelf. Maar dat heb ik niet eens echt door! Wacht, misschien moet de prestatie worden afgezet tegen een moeilijk persoonlijk moment van vorig jaar. Moeilijk, moeilijk… wat was er moeilijk…eh…. Iets met stotteren of een bijna burn-out. En misschien moet ik openen met dat moeilijke moment. Een beetje zoals in de Hero’s journey. Je tikt de eerste stemmige zin:
“Ik had alles verpest.”
Dan een dubbele enter:
“Het belangrijkste moment van mijn carrière…”
En voilà, je bent in de val van LinkedIn getrapt: de Humblebrag, letterlijk vertaald als ‘nederig opscheppen’. De Humblebrag is verpakt als een verhaal waarin je sympathie voor de Schrijver zou moeten voelen, omdat die iets goeds voor een ander heeft gedaan, of moeilijkheden heeft overwonnen. Maar wat het eigenlijk is, is een bericht om te laten zien dat de Schrijver niet alleen buitengewoon getalenteerd is, hij is ook super humble. Een Goed Persoon against all odds.
De no make-up selfie van LinkedIn
Humblebrag komt van de top. Silicon Valley-goeroes beschrijven hun succesverhaal dat begon in een mottige garage, en nu is uitgemond in een miljarden business. De formule is afgekeken van TED Talks, waarin de spreker zijn publiek hookt met een verhaal over persoonlijke uitzichtloze ellende die werd omgezet in succes. Helaas roepen de zelfbenoemde goeroes van LinkedIn vaak irritatie in plaats van inspiratie op.
De Humblebrag is de no make-up selfie van LinkedIn. Bedoeld om jezelf zonder filter te presenteren. De echte jij, in je volle kwetsbaarheid, maar dan wel net in flatterend licht na een week vakantie op een tropisch eiland. Of misschien is het de carrièreversie van de body positive-berichten op Instagram. Je authentieke zelf met rollen en al. Hoewel het vrijwel alleen vrouwen zijn die body positive in bikini met een bescheiden paar buikrollen op de foto gaan, worden de humblebrag-berichten op LinkedIn vaker door mannen geschreven. Net als bij de body positive selfie is het een manier om jezelf te showcasen als succesvol, maar bovenal als inspirerend. En inspirerend zijn is essentieel in onze zichtbaarheidscultuur. Niet voor niets worden er storytelling-seminars op corporate kantoren gegeven. Verhalen verkopen. We hebben allemaal een verhaal, we zijn allemaal op een journey.
In een artikel in de Financial Times werd beschreven waarom mensen op LinkedIn humblebraggen: “There are two drivers. We want to get on with our group, which is the connecting, but we also want more status within our group. So once we have connected, the jostling for status begins.”
Een trots die echt voelt
Er is natuurlijk niets mis met het vieren van je successen op LinkedIn. Het doel van LinkedIn is netwerken, en om succesvol te netwerken wil je jezelf in het meest gunstige licht presenteren. Daarnaast zijn verhalen waarin iemand grote obstakels heeft overwonnen – vanwege een moeilijke jeugd, ziekte of achtergrond – ook echt inspirerend en motiverend voor mensen die in eenzelfde positie zitten. Daar spreekt een trots uit die echt voelt, en waarin je wil delen. Dat zijn berichten die veel worden gedeeld en geliked omdat ze authentiek zijn. En vrij van humblebrag.
Of iets humblebrag is of niet, voel je wanneer je het leest. Wil je een succes delen? Doe het dan. Het is niet nodig om er een lief dagboekverhaal omheen te knopen. Het is ok om trots op jezelf te zijn om wat je hebt bereikt. In die zin is de opschepperij van Trump, hoe irritant ook, authentieker dan dat van de Silicon Valley-tycoon die zichzelf tegen de verwachtingen in als een held neerzet.
Tot slot, als je iemand bent die een enorm zelfkwellend genoegen haalt uit de updates van enorm irritante mensen, wat op zich natuurlijk niet gezond is voor je mentale gezondheid, lees dan: https://twitter.com/craponlinkedin. Een collectie humblebrag om je flink aan te ergeren.