De juridische dienstverlening in de VS wordt hard geraakt door het coronavirus. Advocaten en juristen ervaren een sterk verminderde vraag naar hun diensten. Dit blijkt uit een onderzoek van legal tech-bedrijf Clio dat vorige week is gepubliceerd.
Covid-19 heeft een stevige impact op de juridische sector in de Verenigde Staten. Dat concludeert Clio; een Canadees bedrijf dat managementsoftware aanbiedt aan advocatenkantoren, na een onderzoek om ‘de problemen beter te begrijpen en zo de uitdagingen van het coronavirus te overwinnen’.
Drastische afname werk
Het onderzoek is deels gebaseerd op geanonimiseerde data van tienduizenden legal professionals die de software van het bedrijf gebruiken. Daarnaast is in april een enquête gehouden onder Amerikaanse juridische professionals (485 respondenten in totaal) en consumenten (1042 geënquêteerden). De analyse presenteert zowel de zakelijke impact van het virus als het persoonlijke sentiment dat Covid-19 teweegbrengt onder advocaten en de consumenten van hun diensten.
Uit de enquêteresultaten blijkt dat kantoren een drastische afname van de hoeveelheid werk meemaken: de coronavrije beginmaanden van dit jaar leverden dertig procent meer nieuwe juridische zaken op dan nu. De eerste deep dive was merkbaar in de eerste helft van maart; onder andere het moment dat de World Health Organization (WHO) het virus bestempelde als een globale pandemie. In de tweede helft van deze lentemaand was het corona-effect nog steviger merkbaar voor de legalites in de US of A: onder meer doordat de Dow Jones ongekend klapte; een gevolgtrekking van het aantal geïnfecteerden in de VS dat inmiddels was vertienvoudigd van twintigduizend naar meer dan tweehonderdduizend.
Zorgen om financiële situatie
Een aantal dat overigens blijft groeien, en uiteraard merkbare gevolgen heeft voor de Amerikaanse legal professionals. De meerderheid van de ondervraagden geeft dan ook aan dat het virus hun dagelijkse praktijk aanzienlijk heeft beïnvloed. Ze maken zich zorgen, niet zozeer om hun gezondheid, maar om hun financiële situatie, want het gros van de juridische profs aan de andere kant van de oceaan gelooft niet dat de economie de aankomende drie maanden zal opveren. Ondanks deze zorgen lijken juridische bedrijven hun bedrijfsstrategie momenteel niet te veranderen: weinigen doen extra hun best om nieuwe klanten te werven en een aanzienlijke minderheid heeft personeel ontslagen of verwacht dit te doen.
De zorgen lijken desalniettemin gefundeerd: het aantal mensen dat concreet op zoek is naar juridische diensten is de afgelopen maanden namelijk sterk afgenomen. Paradoxaal genoeg is de behoefte aan juridische hulp in de VS nochtans steady, of zelfs toegenomen, volgens het onderzoek. De helft van de hulpbehoevende consument stelt hun juridisch probleem echter uit tot na de crisis. Opvallend is daarbij dat slechts een minderheid van de potentiële cliënten denkt dat deze issues voortvloeien uit de huidige crisissituatie.
Met het bovenstaande in ogenschouw mag het geen verrassing heten dat uit het onderzoek blijkt dat advocaten de uitbraak serieus nemen. De meerderheid van de Amerikaanse juristen verwacht bovendien dat hun werkzaamheden op de langere termijn zullen worden beïnvloed. Technologie, en dan met name cloudtechnologie, biedt volgens de geënquêteerden echter soelaas voor het uitoefenen van juridische dienstverlening. Ook de consument, die de advocatuur als een essentiële dienst blijft zien, lijkt hieraan gewend te zijn geraakt sinds de uitbraak van het virus. Daarbij zijn wel zorgen over ‘rechtszaken op afstand’; die mogelijk de uitkomst beïnvloeden, en de kosten van juridische dienstverlening.
Alle resultaten van het onderzoek kunt u hier lezen.