PostNL heeft dochter Spotta verkocht aan Arcis, een consortium van drie verschillende printpartijen. Allen & Overy adviseerde PostNL bij de verkoop en Arcis is bijgestaan door Houthoff. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.
Bij Spotta werken ongeveer twintigduizend bezorgers, die wekelijks 5,2 miljoen folderpakketten bezorgen. Het bedrijf is volgens PostNL marktleider in het bezorgen van reclamefolders. Toch ziet PostNL geen heil meer in de folders omdat het zich verder wil focussen op de logistieke dienstverlening voor post en e-commerce.
Arcis, dat bestaat uit Beheermaatschappij Em. de Jong, Print Nerds (Print.com) en Shatho Beheer, ziet juist kansen. Zo wordt duidelijk bij monde van Stijn de Jong, directeur van Em. de Jong: “De activiteiten van Spotta sluiten goed aan bij de visie en groeiambities van Arcis. Adverteerders ervaren nog steeds de kracht van folders in hun klantcommunicatie.”
Arcis koopt alle aandelen op van Spotta, waardoor het bedrijf in zijn geheel overgaat naar het consortium. Het merk Spotta blijft dan ook bestaan, en zo ook de huidige relatie met de medewerkers en de contractuele en andere verplichtingen.
Allen & Overy en Houthoff
PostNL werd bij de verkoop van de Spotta-aandelen bijgestaan door Allen & Overy. Olivier Valk, Tim Rijkse, Kees Schillemans en Rens Bondrager hadden, onder leiding van Gijs Linse, de eer om Neerlands grootste postbedrijf te adviseren.
Arcis werd geadviseerd door Houthoff. Het juridisch advies werd daarbij verzorgd door Michiel Pannekoek, Josephine de Bok, David van der Linden en Gerrit Oosterhuis, tevens de teamleider. Voor het belastingadvies waren Jeroen van Mourik en Anouk Koppelaar verantwoordelijk. Daarnaast voorzag ook Meijburg & Co het consortium van belastingadvies.
Verwacht wordt dat de verkoop van Spotta eind februari in kannen en kruiken zal zijn.
Foto: Hollandse Hoogte / Sabine Joosten