In het onderzoek Werken in de Advocatuur en het Notariaat zeggen respondenten dat er vaak onverantwoord veel uren worden gemaakt en dat er weinig aandacht is voor burn-outs. Terwijl ik het las, dacht ik twee dingen: 1. Hoe zou automatisering kunnen helpen? 2. Is er een keerzijde aan automatisering?
Door Lexxyn Groep
Het blog Waarom juristen meer zouden moeten Netflixen ging hier deels over. Hierin raad ik u niet zozeer aan uw favoriete serie te gaan bingewatchen, maar wel om innovatie te omarmen op plekken waar dit saai, repeterend of ondersteunend werk makkelijker kan maken.
Zo kan het automatiseren van werkstromen binnen het kantoor interne processen enorm versnellen, zorgt een koppeling tussen uw telefonie en DMS of CRM voor automatisch tijd schrijven, of kan met Artificial Intelligence e-mail automatisch geclassificeerd worden.
Efficiëntie creëert geen lagere werkdruk
Aan de andere kant vroeg ik me ook af of er een keerzijde aan al deze ICT-oplossingen zit. Het is natuurlijk makkelijk roepen dat ICT als Haarlemmerolie alles oplost, maar zaligmakend is het niet. Werkdruk is volgens mij iets anders dan het maximale uit uw tijd halen.
Door ICT is het namelijk makkelijker geworden om door te blijven werken, om niet uit te schakelen. Uw telefoon werkt tegenwoordig overal ter wereld, u kunt dankzij de cloud overal inloggen in uw dossiers en moderne laptop accu’s houden het uren aan een stuk vol. De verleiding om toch even de mail te checken is groot. ‘Vroeger’ kon je noodgedwongen even offline zijn, maar de techniek maakt dat dit eigenlijk geen optie meer is. Iedereen verwacht dat u bereikbaar bent en de techniek faciliteert dat.
Werkdruk wordt bepaald door factoren als cliënten en werkgevers die het maximale van u vragen, ook buiten kantoortijden. Het wordt ook bepaald door uw passie voor het vak waardoor u, terwijl u het maximale uit uzelf wilt halen, soms net wat teveel hooi op de vork neemt. In de 24-uurs economie zou u soms willen dat er 25 uur in een dag zitten.
Conclusie: Innovatie houdt het interessant
Met alleen techniek kunnen we de werkdruk niet verlagen. Maar we kunnen de druk wel draaglijker maken. We kunnen factoren die onnodig veel tijd kosten efficiënter maken door ze te automatiseren of te stroomlijnen. Dat vraagt ook dat u soms bestaande processen of denkstromen doorbreekt. Het risico is wel dat wanneer u minder tijd kwijt bent aan randzaken, deze vrijgekomen tijd snel weer opgesnoept wordt door de volgende interessante zaak of cliënt. Hoe u dat oplost, laat ik echter liever aan een HR-specialist of coach over, daar is geen ICT-kruid tegen gewassen.
Wie innovatie of legal tech handig weet in te zetten voor de automatisering van die aspecten van het werk die geen inspiratie of energie opleveren, zal merken dat een deel van de stress, die met een hoge werkdruk gepaard gaat, wellicht wat dragelijker wordt. Het risico? Dat als u de efficiëntie op orde heeft, u het zo mogelijk nog drukker krijgt met meer cliënten. Uiteraard adviseren wij u graag bij het creëren van dit luxe probleem.