De twee grootste Nederlandse advocatenkantoren – De Brauw en NautaDutilh – en boutique Biesheuvel Jansen speelden voorname juridische rollen bij de maandag bekendgemaakte verkoop van Blokker, Marskramer en Big Bazar aan Blokker-CEO Michiel Witteveen. “Deze overname is een nadrukkelijke keuze voor de lange termijn.”
Maandag werd bekendgemaakt dat het huidige management van Blokker onder leiding van CEO Michiel Witteveen de winkelketens Blokker, Big Bazar en Marskramer overneemt. De Blokker Holding zette de ketens in november vorig jaar in de etalage. De transactiewaarde is niet bekendgemaakt, al krijgt de nieuwe eigenaar volgens andere media zo’n 280 miljoen euro van de familie Blokker mee als ‘financiële bijdrage voor de verdere succesvolle realisatie.’
NautaDutilh is als huisadvocaat van de Blokker Holding uiteraard bij dit verkooptraject betrokken geweest. Het team bestaat uit Lieke van der Velden, Willianne van Zandwijk, Aalt Colenbrander, Annefleur van Oel, Wijnand Bossenbroek, Daan Hagelstein, Nico Blom, Pieternel van den Brink en Albert van der Kolk.
Financieel advies aan de holding komt van ABN Amro: Eric Altmann, Onno Groeneveld, Dennis van Zijl, Ernst Jan Beltman, Dion de Vreugd, Willem-Pieter Berger en Chris van Schuppen werkten mee aan de transactie.
De familie Blokker en de afzonderlijke winkelentiteiten werden geadviseerd door De Brauw Blackstone Westbroek, om precies te zijn door Bernard Roelvink, Paula Ravensbergen, Roel de Jong, Ferdinand Hengst en Maarten van der Weijden.
CEO Michiel Witteveen en zijn holding Mirage deden voor juridisch advies een beroep op het Amsterdamse boutique kantoor Biesheuvel Jansen. Hij werd bijgestaan door advocaten Quirijn Biesheuvel (lead), Wouter Brugma en Rutger Jansen.
Volgens een persbericht van de Blokker Holding meldden zich in de afgelopen maanden verschillende potentiële kopers voor de winkelketens. Uiteindelijk voldeed het overnamevoorstel van het huidige management ‘het beste aan de voorwaarden die aan de nieuwe eigenaar werden gesteld’. In totaal gaan er met de winkelformules 474 eigen winkels en 77 franchisewinkels in Nederland en 139 winkels in België/Luxemburg over naar het bedrijf van Witteveen.
“Deze overname is een nadrukkelijke keuze voor de lange termijn,” zegt Witteveen. “De kans om dit iconische bedrijf samen met alle medewerkers een nieuwe toekomst te geven, grijp ik met beide handen aan. Ik kijk ernaar uit om samen met het management te werken aan de toekomst.”