Het Amsterdamse Usabilla, een bedrijf dat Voice of Customer-technologie ontwikkelt, is voor ruim 70 miljoen euro overgenomen door het Amerikaanse SurveyMonkey, marktleider op het gebied van enquêtesoftware. De partijen lieten zich bij de transactie adviseren door advocaten van Stibbe en boutique Olym Advocaten.
De door Usabilla ontwikkelde VoC-software wordt gebruikt door meer dan 450 bedrijven in 35 landen, waaronder welbekende namen als Lufthansa, Philips, Vodafone en Toyota. Met de software kunnen zij eenvoudig realtime feedback van gebruikers verzamelen en analyseren, om vervolgens op basis hiervan producten en klantenervaringen te verbeteren. Het hoofdkantoor van Usabilla, dat in 2009 werd opgericht, staat aan het Rokin in Amsterdam. Het bedrijf heeft meer dan 130 mensen in dienst in Europa, de Verenigde Staten en Australië.
SurveyMonkey neemt het bedrijf over voor 80 miljoen dollar. De koopsom is een mix van cash en aandelen. Het huidige bestuur van Usabilla blijft actief met de missie het bedrijf verder te laten groeien. Het vanuit Silicon Valley opererende SurveyMonkey ging zelf in september vorig jaar naar de beurs (Nasdaq) en is momenteel circa 1,85 miljard dollar waard. Het bedrijf begon ooit met de ontwikkeling van online enquêtes, maar is van plan zijn positie de komende jaren binnen meer markten te verstevigen.
Voor juridisch advies bij deze overname deed SurveyMonkey een beroep op Stibbe. Het team dat werkte aan de deal werd geleid door Eva Das (partner in New York) en bestond verder uit Hans Witteveen (partner Londen), Reinout de Boer (Tax partner Amsterdam), Christine Plagmeijer, Joost Eyck, Sebastiaan Witkam, Jeroen Tjaden en Janneke Muller. Olym Advocaten stond aan de zijde van de verkopende aandeelhouders van Usabilla: partner Marcel van de Vorst adviseerde en werd ondersteund door Colette de Bel.