Vorige week kwam een Australisch advocatenkantoor in het nieuws: het kantoor photoshopte bij een stel feestvierende advocaat-stagiairs de glazen champagne uit hun handen. Het groepje was net toegelaten tot de balie, en ze hadden allemaal de ‘drinking age’ bereikt. Maar slecht voor de beeldvorming, oordeelde het kantoor.
Door Lucien Wopereis
Aan de draaikonterige verklaring van de woordvoerder van kantoor was geen touw vast te knopen. ‘We’re just very aware of how people can see things externally, so we’re trying to focus on the positive side of it. I find it quite ironic that we are trying to stay away from that, and not making it unnecessarily about what it’s becoming about.’ Een pareltje, die laatste zin.
Mevrouw de woordvoerder kon het ook niet laten om een Trump af te vuren. ‘We’re very aware of sometimes the media misconstruing things and making it look like it’s all about them having a drink at work. We wanted to make it all about their admission and how important it is for them, so we decided to remove them.’
Dit opent een mer à boire aan mogelijkheden. “Zeg, die glazen champagne zijn nu uit beeld, maar wat vind jij van die pornosnor van die gozer? Dat kan toch niet, hier op kantoor? Wat zullen onze cliënten daar wel niet van denken… Afscheren! En die mevrouw in het midden is obees. Zullen we haar wat slanker maken?”
“Is goed. Of misschien nog beter: poets haar maar helemaal weg. Met wat kunst- en vliegwerk krijg je die groene jurk wel netjes geplakt aan dat… grijzige hemd… Jezus, wat een rotkleur! Pas je dat ook even aan?”
“Over kleur gesproken… Ze hebben hier laatst op kantoor met veel poeha een diversiteitsverklaring ondertekend. Alle partners erbij, je kent het wel. De verdeling man-vrouw op de foto is misschien wel OK, maar het is wel erg wit. Of was het nou blank? Hoe dan ook, misschien kunnen we een mannetje en een vrouwtje een kleurtje geven?
“Jaaahh, twee roetveegpieten! Cheers mate!”