Klanten van Kneppelhout & Korthals Advocaten kunnen vanaf 1 juni via Advocaatscore openbaar laten weten wat ze vinden van de dienstverlening van het Rotterdamse kantoor. Klanten wordt gevraagd de dienstverlening te beoordelen. Daarbij krijgen ze de vraag voorgelegd of ze akkoord gaan met publicatie van die beoordeling. Het is het tweede kantoor uit de Top 50 (editie 2018) dat in zee gaat met Advocaatscore.
Kneppelhout & Korthals zet daarmee naar eigen zeggen ‘de volgende stap in haar traditie van het meten van klanttevredenheid. Kneppelhout startte in 2015 met een transparante manier van beoordelen en was op dat moment de eerste binnen de top 50 van Nederlandse advocatenkantoren’. Van Iersel Luchtman was eerder al in zee gegaan met Advocaatscore.
Boudijn Driesen, Managing Director bij Kneppelhout & Korthals, in het persbericht: ‘Externe beoordelingen vormen tegenwoordig een belangrijke basis voordat we overgaan op een aankoop van dienst of product. Maar ons gaat het bottomline om tevreden klanten, het nog leren van klantervaringen en het pionieren voor meer transparantie binnen onze sector.’
Kneppelhout & Korthals wil de beoordelingen ook gebruiken de interne bedrijfsvoering. ‘Onze ervaring leert immers dat onze dienstverlening beter aansluit bij de klantbeleving als we vragen naar wat beter kan, ook in de dienstverlening van de betreffende advocaat. Met als gevolg dat de algehele prestaties van ons kantoor naar een steeds hoger niveau worden getild’, aldus Driesen.
Arnold Birkhoff, partner bij Kneppelhout & Korthals en ‘Voice of the Customer’, zegt in een mondelinge toelichting niet bang te zijn voor hele negatieve beoordelingen. ‘Wij werken al veel langer met klanteboordelingen, en dat valt heel erg mee. Er is veel koudwatervrees in de advocatuur. Natuurlijk zijn er negatieve reviews, en die worden gewoon geplaatst. Voor ons is het een startpunt om – indien mogelijk – de onvrede bij de klant weg te nemen.’ Reden om naar Advocaatscore over te stappen is volgens Birkhoff dat die organisatie leidend wil worden in klantbeoordelingen in de advocatuur.
Advocaatscore is een specifiek voor de advocatuur ontwikkelde beoordelingstool, ‘met de intentie om advocaten en hun cliënten een eerlijk, betrouwbaar en vooral onafhankelijk klantbeoordelingssysteem te bieden’. Volgens Albert Munneke van het bedrijf hebben inmiddels 200 kantoren – samen goed voor duizend advocaten – zich bij Advocaatscore aangesloten. Ongeveer de helft van de klantbeoordelingen zijn openbaar, aldus Munneke.