Na een jaar van zoeken en onderhandelen heeft NS een koper gevonden voor haar dochtermaatschappij Qbuzz: het Italiaans vervoersbedrijf Busitalia, onderdeel van de Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group). NautaDutilh en Baker McKenzie stonden paraat voor juridisch advies. Voor welke prijs NS Qbuzz van de hand doet, is niet bekend gemaakt.
De verkoop van de aandelen van Qbuzz maakt deel uit van de strategie Spoorslags Beter, meldt NS in een persbericht, waarmee het bedrijf zich nog uitsluitend zal richten op ‘haar kernactiviteiten’, ofwel treinvervoer. Busvervoer in Utrecht, Groningen en Drenthe hoort hier kortom niet langer bij. Bij een overname door Busitalia blijven ‘de eigen identiteit en het business model’ van Qbuzz behouden. De Autoriteit Consument & Markt moet de overname nog goedkeuren. De aandeelhouder van NS, het ministerie van Financiën, heeft al ingestemd met de verkoop.
NautaDutilh was namens de NS Group en dochter Abellio betrokken bij onderhandelingen met diverse geïnteresseerde partijen en adviseerde uiteindelijk rond de overname door Busitalia. Het kernteam bestaat naast lead partner Joost den Engelsman uit Max van Verschuer en Michael Oldenburger (Corporate M&A), Barbara Nijs en Herman Speyart (Mededingingsrecht), Marianne de Waard-Preller en Dido Wolvius (Corporate Notariaat) en Edward Rijnhout (Tax). Busitalia en de FS Group lieten zich bijstaan door Baker & McKenzie-adviseurs Henk Arnold Sijnja, Rebecca Kuijpers-Zimmerman, Niels Matze en Christiaan van der Meer.
Busitalia verzorgt het openbaar vervoer in Centraal- en Noord-Italië en vervoert met behulp van circa 2.300 bussen, 46 treinen, 18 trams en 7 veerponten zo’n 230 miljoen passagiers per jaar. De jaaromzet van het circa 4.000 medewerkers tellende bedrijf bedraagt zo’n 350 miljoen euro. De FS Group is in meerdere landen actief en heeft een omzet van 8,5 miljard euro.
Volgens NS zijn het OV-bureau Groningen Drenthe en de provincie Utrecht, de huidige concessieverleners van Qbuzz, ‘positief over het continueren van hun relatie met Qbuzz en de voorgenomen nieuwe aandeelhouder’.
Overigens raakten NS, Abellio en Qbuzz in 2015 in opspraak vanwege de manier waarop NS en Abellio de aanbesteding van het streekvervoer in Limburg hadden gewonnen. Die aanbesteding werd voorbereid door Qbuzz, dat bleek te hebben gesjoemeld bij het winnen van deze vervoersconcessie met behulp van vertrouwelijke informatie van Veolia. De NS-directie bleek hiervan op de hoogte, wat uiteindelijk leidde tot het opstappen van voormalig topman Timo Huges.
Een overzicht van deze en andere recente deals vindt u in de OverFusies-databank.