Uitverkoop bij Blokker: het kostte het winkelbedrijf nauwelijks moeite om Leen Bakker kwijt te raken. De prijsvechtende woonwinkelketen stond amper een week in de etalage, of investeerder Gilde Equity Management hapte al toe, voor een onbekend gebleven bedrag. Baker McKenzie adviseerde Blokker bij de verkoop van Leen Bakker.
De Blokker Holding maakte vorige week nieuwe plannen voor een grootscheepse reorganisatie bekend. Niet alleen sluiten circa honderd Blokker-filialen de deuren, ook bezittingen als Leen Bakker, Intertoys, Xenox en Big Bazar werden per direct te koop aangeboden. Daarnaast gaat dochterketen Marskramer verder als franchiseformule.
In de media geven analisten aan het niet verwonderlijk te vinden dat Leen Bakker, al in het Nederlandse straatbeeld sinds de jaren vijftig en sinds 1988 eigendom van Blokker, als eerste en zo snel wordt verkocht. Het is ‘het beste paard van de stal’, winstgevend, en in de afgelopen jaren ook nog eens grondig gemoderniseerd. Wel denken zij dat Blokker al langer achter gesloten deuren bezig is geweest met het afstoten van meerdere eigendommen.
Blokker zelf en de andere winkelketens in de etalage hebben aanzienlijk minder sterk ingespeeld op de groeiende populariteit van online winkelen. Leen Bakker doet het beter op internet, met afgelopen jaar alleen al een online omzet van 50 miljoen euro.
De Blokker Holding liet zich voor de verkoop van Leen Bakker juridisch adviseren door een dealteam van Baker McKenzie Amsterdam, dat bestaat uit Casper Banz (lead partner), Youri van ’t Hul, Joost Polman en Lodewijk Vonken. De juridisch adviseur van Gilde Equity Management heeft zich op het moment van schrijven nog niet bekend gemaakt.