Het leek wel een betoog van tien jaar geleden: voormalig advocaat Kevin o’Keefe die op Lexpo aan de toehoorders duidelijk probeerde te maken welke enorme kansen social media bieden. ‘Make a name for yourself. There is no better time then now.’ Eigenlijk wel weer eens verfrissend om zoiets te horen. Social media? Leuk! En potentieel lucratief!
Door Lucien Wopereis
O’Keefe toonde zich een meedogenloze believer in social media. Mensen die niet meedoen aan Facebook zijn eigenlijk gehandicapt, beweerde hij bijvoorbeeld zonder met de ogen te knipperen. Doe mee aan Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram, ‘overcome your fear’, het is zonder meer ‘lifechanging’, aldus de voormalige advocaat die nu in de Verenigde Staten een social media adviesbureau met 25 man personeel runt.
Alles gaat natuurlijk in golven, maar volgens mij is het enthousiasme over social media op dit moment juist tanende. Er wordt veel gesproken en geschreven over de bedreigingen die social media met zich meebrengen. Er liep een twitterende rechter tegen de lamp, en een deken maande jonge advocaten onlangs toch vooral op te passen. Anderen voorspellen het eind van Twitter (het aantal Twitteraars neemt niet of nauwelijks meer toe), of klagen over nepnieuws op Facebook, het gebrek aan privacy en de saaiheid van LinkedIn.
Mijn zicht erop is beperkt, maar ik denk dat veel kantoren inmiddels protocollen hebben opgesteld. Regeltjes, do’s and dont’s, voorafgaande screening: de onbevangenheid van het begin is er wel van af. Weet u nog dat ze vlak na het ontstaan van Twitter schreven dat iedereen daar zo lief tegen elkaar was? Dat Twitter een soort hippie-medium was waar iedereen elkaar aaide?
Maar je zou dus bijna vergeten dat er inderdaad voorbeelden zijn van zakelijke dienstverleners die dankzij social media een gat in de markt hebben aangeboord. Die er dankzij social media in zijn geslaagd om zichzelf als expert op een bepaald gebied te positioneren, en daar soms zakelijk enorm van profiteren.
Op een daarmee samenhangend punt had O’Keefe volgens mij ook gelijk. Veel zakelijke gebruikers van social media – waaronder ook veel advocatenkantoren – zien social media als een zendkanaal, en niet als een communicatiekanaal. ‘We are gonna scream our content,’ vatte O’Keefe samen. Dat lijkt niet de aangewezen weg: in de succesvolle commerciële cases zijn de gebruikers niet alleen zenders, maar ook ontvangers en doorgeefluik.