Steeds vaker ontvangen advocaten aansprakelijkstellingen of klachten bij de deken. Als verzekeringsmakelaar zien wij een duidelijke trend. Waarom zien we een stijging van aansprakelijkstellingen en nóg belangrijker, wat kunnen we er tegen doen? Een tip van de outsider.
Als verzekeringsspecialist voor de advocatuur ondersteunen wij advocaten en advocatenkantoren bij een claim op de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Sinds enkele jaren is er een duidelijke tendens zichtbaar van een groeiend aantal claims op de beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen van de bij ons verzekerde advocaten. De toename is met name terug te zien in het aantal pro forma meldingen, niet in de daadwerkelijk uit te betalen schades.
Is de toename te wijten aan de verharding van de maatschappij? Als de uitkomst niet conform verwachting is, dan leggen we toch gewoon een claim neer? Zo lijkt de nieuwe trend. Vaak wordt naar de pen gegrepen alvorens de telefoon te pakken. Geregeld ontvangen advocaten aansprakelijkstellingen of klachten bij de deken. Deze komen met name van collega’s (al dan niet voor een cliënt ingesteld), zonder dat ze eerder enige aanwijzing hebben gehad van onjuist handelen.
Een aansprakelijkstelling is niet de meest chique manier om iemand kenbaar te maken dat je ontevreden bent. Natuurlijk is de scherpte van de pen altijd een kenmerk van een advocaat geweest, maar de toename van deze onderlinge vetes – al dan niet aangewakkerd door een steeds mondiger en claim-bewustere clientèle – is naar mijn mening iets om aandacht aan te besteden.
De eerste vraag die wij altijd stellen aan een aansprakelijk gestelde advocaat, is hoe deze zelf tegen de zaak aankijkt. Vaak blijkt dat de advocaat geen of bijzonder weinig begrip kan opbrengen voor het ten laste gelegde. We zien dat cliënten tegenwoordig makkelijker zijn in het neerleggen van een claim zonder dat hiervoor een reële grond lijkt te zijn. Ook uit de verdere gang van zaken blijkt dat verreweg het grootste aantal claims en klachten ongegrond is. Sterker nog, de claims hadden wellicht voorkomen kunnen worden door een goed gesprek.
Waar is het goede gesprek gebleven? Het is de vraag waarom men zoveel energie steekt in het maken van onderlinge verwijten. Het aantal succesvolle claims neemt namelijk niet of nauwelijks toe. Ga dus alleen voor de knock-out als die er ook daadwerkelijk in zit, maar kies altijd eerst voor een goed gesprek. Zorg in alle andere gevallen voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering met een adequate dekking. Dat is de tip van de outsider van de branche. Succes!
Een goed gesprek over beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen voor de advocatuur? Pak de telefoon (013 – 594 28 28) of juist wel de pen en mail naar fnjio@mutsaerts.nl.
Mutsaerts
Freek Njio
Directeur
Tel: 013 – 594 28 28
Website: www.mutsaerts.nl
E-mail: info@mutsaerts.nl