Nico Mookhoek vertrekt als uitgever van Advocatie en gaat zelfstandig verder als adviseur en ontwikkelaar op het gebied van van lean procesmanagement, met focus op de juridische sector. Hij zal zich onder meer aansluiten als associate bij adviesbureau Turner om de dienstverlening aan advocaten te versterken.
Nico Mookhoek begon tien jaar geleden als uitgever bij KSU. Hij was verantwoordelijk voor het KSU -portfolio dat onder meer bestaat uit de Gids voor de Rechtspraak, Rekenpoort, De Stand van de Advocatuur & het Notariaat en Advocatie. In 2010 werd KSU overgenomen door Sdu.
Onlangs heeft Mookhoek het certificaat black belt lean practioner gehaald. Met deze kennis gaat hij per 1 februari zelfstandig verder. “Tijdens mijn praktijkcase voor de certificering Lean Black Belt Practioner raakte ik enthousiast over de sterke tools die de lean filosofie biedt om klantwaarde en efficiency te vergroten,” aldus Mookhoek. Gert Jan Schinkel krijgt Advocatie voorlopig onder zijn hoede als waarnemend uitgever.
In 2015 verscheen de 20e editie van De Stand van de Advocatuur & het Notariaat, en ter gelegenheid van dat jubileum klom Mookhoek – net als andere oudgedienden, waaronder Pablo van Klinken, eigenaar van KSU – in de pen. Terugblikkend op zijn tijd als uitgever van Advocatie:
Met meer dan 50.000 unieke bezoekers per maand, een goed gebruikt twitteraccount en een YouTube-kanaal, is Advocatie een medium van belang geworden. De keerzijde van dat succes is wel dat onze woorden steeds vaker op een goudschaaltje worden gewogen. Dat vraagt om een redactie die weliswaar strak aan de wind zeilt, maar net zo strak de journalistieke principes hanteert.
Hoewel zij dat beide met verve doen, voorkomt dat niet dat er incidenteel een dispuut ontstaat over een artikel. Soms heeft dat te maken met commerciële belangen, maar steeds vaker met de ‘bewaartermijn’ van artikelen. Door de sterke rating van Advocatie op Google komen bij zoekopdrachten de kritische artikelen van Advocatie bovenaan, in plaats van de zelf geplaatste content.
Als snel gaat er dan een mail naar onze redactie met het verzoek het artikel – dat vanzelfsprekend ‘grote schade berokkent’ – meteen te verwijderen. Persoonlijk heb ik veel moeite met dit soort verzoeken. Niet alleen vanwege praktische bezwaren: wat is een redelijke termijn om een negatief artikel online te laten staan? Wat is schadelijk en wat niet? Zijn ballorige foto’s dat al, of moeten we de lat bij schorsingen leggen?
Nee, mijn grootste bezwaar is dat we door dit soort verzoeken het risico lopen van Advocatie.nl een soort Facebook te maken. Een brei aan blije berichten met succesverhalen: over de uitmuntende advisering bij overnames, over awardwinning, goed gebruinde seniors, over fors groeiende niche-kantoren: één grote ‘vind ik leuk’-show.
De redactie wenst Nico veel succes bij zijn ondernemende stap.