Omvangrijke IT-investeringen van advocatenkantoren sluiten nog lang niet altijd goed aan op de wensen van de cliënt. Dat is een van de voornaamste conclusies van het door Eversheds geïnitieerde rapport The Looking Glass 2016, dat afgelopen week verscheen. General counsel worstelen intussen met de vraag hoe zij in technologie moeten investeren.
Eversheds en onderzoeksbureau Winmark benaderden voor het onderzoek ruim 200 advocatenkantoren, bedrijfsjuristen en deskundigen. Uit het rapport komt naar voren dat zowel advocatenkantoren als in-house juristen en cliënten nog een flinke weg te gaan hebben voordat zij technologische vernieuwingen optimaal kunnen inzetten om efficiënter en productiever te werken.
Een van de problemen is wat Eversheds omschrijft als mismatching. Zo heeft 75% van de cliënten behoefte aan toegang tot online modellen, terwijl slechts 37% van de advocatenkantoren dat biedt. Daarbij wil 54% van de cliënten online toegang tot de status van alle zaken, terwijl slechts 40% van de kantoren deze service biedt.
Het onderzoek richt zich voor een belangrijk deel op de wensen en uitdagingen van legal en general counsel. Zo blijkt dat zij het belang van investeren in digitale technologie van harte onderschrijven, zowel voor het eigen team als voor de onderneming. Het loskrijgen van budgetten hiervoor is echter de grootste uitdaging waar legal counsel voor staan (64%, bijna tweederde van de respondenten), gevolgd door het inpassen van nieuwe technologie in de bestaande systemen (59%) en simpelweg tijdgebrek (56%). Ook ontbreekt het nog geregeld aan gedegen kennis en vaardigheden om nieuwe technologieën op de juiste manier toe te passen, wat de rem zet op innovatie.
Verder noemt 68% van de legal en general counsel verbetering van de efficiency en impact van het team als grootste strategische prioriteit en wil 87% technologie inzetten om informatie beter op te slaan. Bovendien wil 61% van hen standaard werkzaamheden automatiseren zodat ze zich beter kunnen richten op strategische werk. In die zin is automatisering een noodzakelijke stap nu van inhouse juristen steeds vaker wordt verwacht dat zij de CEO breder georiënteerd bijstaan, als strategisch trusted advisor.
General counsel zijn zich er intussen van bewust dat technologie ook bepaalde werkzaamheden van het in-house team zal overnemen, al verwachten zij niet dat de teams hierdoor op de lange termijn in omvang zullen krimpen. Er komt immers meer inhoudelijk advieswerk voor in de plaats.