Het Britse advocatenkantoor Howard Kennedy gaat de computers blokkeren van advocaten die hun declarabele uren niet halen. Partner Julian Hindmarch zegt in The Lawyer dat het kantoor slordige of onvoldoende presterende advocaten zo in verlegenheid wil brengen: zij zullen hulp moeten inroepen van IT-mensen om hun computer weer aan de praat te krijgen.
Advocaten bij Howard Kennedy moeten dagelijks minimaal zeven uur werken, en van die zeven uur moet minimaal 5,6 uur declarabel zijn. Advocaten die hun declarabele uren niet goed bijhouden of de targets niet halen, krijgen eerst een schriftelijke waarschuwing van de ‘big wigs’. Lost dat niets op, of blijven de problemen gedurende een maand bestaan, dan gaat het scherm op zwart en moet de vervelende en vernederende gang naar de techneuten worden gemaakt.
De zet van Howard Kennedy komt na die van DLA Piper, die vorige maand bekendmaakte dat het rode kaarten gaat uitdelen aan advocaten met achterstallig onderhoud aan hun timesheets, of te weinig declarabele uren. DLA heeft daarmee vooral lummelende senior advocaten in het vizier, aldus de Britse pers.
In 2011 haalde het Londense advocatenkantoor Reynolds Porter Chamberlain het nieuws met een sterk staaltje peer pressure. Dit kantoor liet met ‘prijswinnende software’ de computerschermen van associates rood, oranje of groen oplichten. Groen betekende: u werkt aan een prettig winstgevend dossier. Oranje: u draait stationair. En een rood computerscherm: deze meneer of mevrouw werkt aan een bleeder.