De jury van de Gouden Zandloper voor marketing – dit jaar bestaande uit Ruben Zantingh (Marketing Enzym), Christ’l Dullaert (Le Tableau) en Nico Mookhoek (Sdu Uitgevers) – heeft haar keuze laten vallen op een middelgroot Amsterdams kantoor: Fort Advocaten. Dit kantoor speelde razendsnel en succesvol in op het faillissement van Imtech. Uit het het juryrapport: ‘De jury vind het een knap staaltje guerrillamarketing, waarbij bovendien klinkende resultaten zijn behaald’.
Jaarlijks reikt Sdu Uitgevers de juryprijs Gouden Zandloper uit aan een advocatenkantoor dat zich op een bepaald terrein als voorloper en vernieuwer laat kennen. Dit jaar is gekozen voor marketing: welk kantoor heeft recent een opwindende marketingcampagne bedacht en uitgevoerd? De nominatieronde werd in januari geopend en heeft geresulteerd in een reeks inzendingen van hoge kwaliteit, aldus de jury.
De jury, dit jaar bestaand uit Ruben Zantingh (Marketing Enzym), Christ’l Dullaert (Le Tableau) en Nico Mookhoek (Sdu Uitgevers), ontving dit jaar acht inzendingen voor de Gouden Zandloper. Er deden kleine kantoren mee, middelgrote en grote kantoren. Vrijwel zonder uitzondering hebben de deelnemers veel werk gemaakt van de inzending. De jury wil daarvoor op voorhand haar waardering uitspreken: de bereidheid om kennis en ervaring op het gebied van marketing te delen heeft de jury als zeer positief ervaren.
De verschillen in omvang van de kantoren maakte dat de inzendingen soms lastig te vergelijken waren. Immers, een kantoor met meer dan honderd advocaten en een gespecialiseerde afdeling van zes mensen kan zich op het gebied van marketing heel andere dingen veroorloven dan een kantoor met tien advocaten en één marketingmedewerker. De jury zag in de inzendingen ook grote verschillen in de wijze waarop marketing is geïntegreerd in de dagelijkse business van het kantoor. Echter: de creativiteit en vindingrijkheid die komt kijken bij het bedenken van een goede en effectieve marketingcampagne blijft naar het oordeel van de jury in de grond hetzelfde, of de marketingmedewerker nu werkzaam is bij een groot of een klein kantoor.
And the winner is… Fort Advocaten
De keuze van de jury is gevallen op een middelgroot Amsterdams kantoor: Fort Advocaten. Dit kantoor speelde razendsnel en succesvol in op het faillissement van Imtech. Op 11 augustus vroeg het installatiebedrijf uitstel van betaling aan, hetgeen uiteraard veel partijen raakte: werknemers, financiers en opdrachtgevers. Vanuit de insolventierechtsectie van Fort kwam het idee om deze partijen verder te informeren, en waar mogelijk bij te staan om hun rechten veilig te stellen.
Nog dezelfde dag werd in samenwerking met de marketeer een campagne opgetuigd, die bestond uit: 1. een landingspagina op de website met meer informatie voor partijen die geraakt werden door de uitstel van betaling, inclusief call to action om contact op te nemen; 2. een Google Adwords campagne om zoekverkeer op “uitstel van betaling Imtech” (en later “faillissement Imtech”) naar de landingspagina te leiden; 3. delen van de landingspagina via social media kanalen en via de persoonlijke profielen van de advocaten; 4. een mailing met meer informatie over de gevolgen van de uitstel van betaling naar cliënten met verwijzing naar de landingspagina: 5. het benaderen van verschillende media om de zienswijze van het kantoor over het voetlicht te brengen.
De campagne liep van 11 tot en met 14 augustus. Uit de nominatie: ‘Onze verwachting van de campagne, een 20 tot 30-tal leads, hebben we zwaar weten te overtreffen. In totaal hebben we een 60-tal leads ontvangen, ingevulde contactformulieren vanaf de website. Aan deze leads hebben we twaalf nieuwe zaken overgehouden.’
De campagne is vanuit marketingperspectief niet per se vernieuwend, laat het kantoor zelfbewust weten. ‘Landingspagina’s, Adwords campagnes en media benaderen zijn marketing en communicatie gemeengoed. Echter, voor de advocatuur was deze campagne wel vernieuwend. Zo staat het gebruik van Adwords binnen de branche nog in de kinderschoenen. Ook het direct inspelen op ontwikkelingen/nieuws in/uit de markt om nieuwe cliënten binnen te halen is nog steeds niet echt doorgedrongen binnen de branche.’
De jury vind het een knap staaltje guerrillamarketing, waarbij bovendien klinkende resultaten zijn behaald. Vooral het snelle schakelen van de advocaten in samenwerking met de marketeer en de strakke meting van de resultaten van de campagne spreken de jury aan. De werkwijze is in voorkomende gevallen bovendien heel goed te reproduceren.
Eervolle vermelding
De jury is van oordeel dat advocatenkantoor Goorts + Coppens een eervolle vermelding verdient. Dit kantoor uit Deurne heeft het concept Recht Direct in de markt gezet. Uit de nominatie: ‘Omdat de drempel binnen de advocatuur vaak hoog is (vanwege het imago, de kosten) en omdat veel MKB-ondernemers geen juristen in dienst hebben om bedrijfsprocessen te verbeteren, wordt de ondersteuning van een advocaat in veel gevallen te laat ingeschakeld. Recht Direct ondervangt het probleem van de hoge drempel door eerstelijns juridische dienstverlening voor een vast bedrag per jaar met onbeperkte helpdesk en inlogportal faciliteiten.’
De jury heeft waardering voor wijze waarop Goorts + Koppens met Recht Direct, volgens het kantoor ‘commercieel succesvol’, inzet op preventie, en te voorzien in de behoefte van de ondernemer aan eerstelijns (rechts-) hulp. Daarnaast leidt het product tot nieuwe zaken, schrijft het kantoor, ‘omdat het abonnement niet voor alle vraagstukken een oplossing biedt, bijvoorbeeld omdat de zaak hiervoor te complex is en er behoefte is aan verdergaande advisering of rechtsbijstand’.
Tot besluit
Zoals hiervoor opgemerkt: de jury heeft hele mooie inzendingen langs zien komen met leuke en zeer inventieve campagnes. De jury wil nogmaals haar waardering uitspreken aan het adres van de inzenders. Ze hebben de jury wederom een leerzaam kijkje in de keuken gegund, warvoor veel dank.
De jury van de Gouden Zandlopen voor marketing bestond uit Ruben Zantingh (Marketing Enzym), Christ’l Dullaert (Le Tableau) en Nico Mookhoek (Sdu Uitgevers).