‘Collega’s, deze partnervergadering besteden we volledig aan onze nieuwe website. Daar moeten nog wat teksten op. Wat we doen, wie we zijn en zo. Laten we beginnen met het makkelijkste, over onszelf en onze cultuur. About us. Daar moet staan wat ons anders maakt dan de rest.’
Door Juriaan Mensch
‘Ons unique selling point? Simpel… wij leveren altijd de hoogste kwaliteit! We doen alleen maar topwerk voor topcliënten. Dat is onze strategie. Moet je uitdragen. Lekker transparant ook.’
‘Ja, we zijn gewoon onwijs goed in wat we doen. Vooral wij van arbeidsrecht, daar blinken we echt in uit als kantoor. Staan we om bekend. Zeggen we zelf niet, maar onze klanten.’
‘Hallo, en ondernemingsrecht dan? Ik ben top-tier en net genomineerd voor een Gouden Vork. Vorige maand nog een excellence in client-driven integrated legal service innovative solutions award gewonnen. Daar hangt ‘ie. Nee, daarnaast, met die vleugels eraan… Naast John z’n Gouden kantjes-er-vanaf-loper. Ha-ha-ha!’
‘Ha-ha-ha!’
‘Jongens.. jongens…houden we het even plenair, ok? Het gaat nu even niet om jou als vent, maar om de tent. Bescheidenheid is een belangrijke waarde. Moet ook wel als je de cliënt zo centraal stelt als wij doen. Ik weet wel dat we ontzettend goed zijn, maar dat moet je niet zo hard over jezelf roepen. We luisteren vooral… en zijn pro-actief. Niet alleen maar brandjes blussen, maar echt naast de cliënt staan, problemen voorkomen. Advies geven, in lijn met de strategie van de business en zo.’
‘Ja, wij voegen echt waarde toe. Omdat we zo ontzettend innovatief zijn. Dat moet er wel op, want als je het niet zegt…’
Wat zegt de concurrent eigenlijk? Ik Google even. Oh, die is ook innovatief… Ze voegen ook al waarde toe, staat hier. Net als wij.’
‘Ok, wat dan… waarin zijn wij nou echt onderscheidend?’
‘Eh, nou, we zijn best wel pragmatisch en oplossingsgericht vind ik. En ondernemend, want we werken in multidisciplinaire teams. We hebben ook hele vette soft people skills. En onze lijntjes zijn ook heel kort.
‘Inderdaad, onze lijntjes zijn wel erg kort ja. Echt een USP…’
‘Jongens, ik heb een topidee… We zetten onze waarden centraal! Zoals diversiteit. Bereik je de jeugd mee. Vinden ze onwijs belangrijk tegenwoordig. Hebben we niet die charter-to-the-toptalent, of zoiets, getekend laatst? Lonneke heeft zich daar hard voor gemaakt. Zet dat er maar op. Lon, waarom kijk je nou zo chagrijnig? Je bent de hele tijd al zo stil. Waar is Marit trouwens?’
‘We moeten ons sociale gezicht laten zien, onze klanten laten weten dat we midden in de maatschappij staan. Hoeveel geven we wel niet aan het Concertgebouw?’
‘Inderdaad, wij staan midden in de maatschappij, want we zijn super-empathisch. Net nog een cursusje gedaan. Anders snap je de business van de cliënt ook niet, als je in je ivoren toren blijft zitten. Moeten we daarom niet iets zeggen over die snel veranderende wereld van onze klanten? Steeds complexer ook… Gelukkig gaat het in de advocatuur niet zo hard, maar laten we maar zeggen dat we mee veranderen.’
‘Jeetje, best lastig nog, het zo over jezelf hebben. Als je niet beter wist dan zou je bijna denken dat we in een identiteitscrisis zitten. Ha-ha-ha!’
‘Ha-ha-ha!’
‘Gelukkig zijn we in elk geval no-nonsense. Dat moet er in elk geval op. Toch?’
‘Absoluut. Daarin zijn we zeker het meest onderscheidend. Als er een no-nonsense award zou bestaan, dan zouden wij hem zeker winnen.’
‘Ha-ha-ha!’