Niet-traditionele aanbieders van juridische diensten zijn een (potentiële) bedreiging, vinden twee op de drie advocatenkantoren. Dat valt op te maken uit een enquête die startups FastPortal, Clocktimizer en Dutch Legal Tech onlangs hielden onder advocatenkantoren in alle soorten en maten. Van hen denkt 78% dat deze nieuwe concurrentie permanent zal worden.
Zowel FastPortal (biedt professionele online klantomgevingen aan) als Clocktimizer (levert big data business intelligence software voor advocaten) waren afgelopen jaar genomineerd voor de Dutch Legal Tech Startup Awards. Volgens hun onderzoek denken nagenoeg alle ondervraagde kantoren dat de niet-traditionele aanbieders van juridische diensten een permanente positie op de markt zullen veroveren. Dat 30% van de respondenten dit echter nog niet als een bedreiging ziet, durft FastPortal-oprichter Rik Visser naïef te noemen. “Het is een feit dat de nieuwkomers nu al aan de onderkant van de markt knagen.”
Hieruit voortvloeiend geven de meeste kantoren (77%) aan de manier waarop zij werken momenteel te veranderen. Een minderheid geeft kortom aan vooralsnog niets te veranderen, omdat er bijvoorbeeld geen economische motivatie is, cliënten er niet om vragen of omdat er geen tijd en middelen voor zijn.
De kantoren geven ook hun voorkeuren aan wat betreft technologische oplossingen en de mate van beveiliging van hun communicatie. Zo geeft de meerderheid van de respondenten aan zelf een hogere prioriteit te geven aan de veiligheid van gegevensuitwisseling dan hun clienten. Volgens kantoren geven cliënten weliswaar aan meestal aan dat veiligheid van hun data weliswaar van belang is, maar dat zij nog zwaarder tillen aan zaken als gebruiksgemak en snelheid. Ook dat vindt Visser een opvallende uitkomst: “Je ziet dus eigenlijk dat advocaten denken dat cliënten security minder belangrijk vinden dan zijzelf.”
Als het om technologische innovatie gaat, zien de ondervraagde advocatenkantoren vooral kansen in verdere automatisering en het efficiënter maken van hun bestaande dienstverlening. De grootste uitdaging bij nieuwe initiatieven op dit vlak is niet zo zeer technisch van aard: dat is vooral het creëren van draagvlak onder de werknemers.
Inmiddels liggen bij vrijwel alle kantoren de ICT uitgaven ergens tussen de 2% en 10% van de omzet. Populaire oplossingen waarin advocaten bereid zijn te investeren, zijn naast de geijkte kantoorsoftware onder meer cliëntenportalen, kantoor management systemen, workflow automatisering en cloud opslag. “Dat is voor ons goed nieuws,” zegt Visser. “Intussen vertaalt die trend zich in steeds meer concrete producten.”
FastPortal-oprichter Rik Visser geeft een workshop tijdens de congresdag Advocatie Live! op dinsdag 15 maart in de DeFabrique, Utrecht. Hij legt uit welke tools en technieken ieder advocatenkantoor eenvoudig kan toepassen om tijd en kosten te besparen én cliënten blijer te maken.
Meer informatie en inschrijven voor Advocatie Live: 4 NOvA