TMG en Talpa slaan de handen ineen om met hun content en mediakanalen in te spelen op de snel veranderende mediabehoeften van consumenten. De samenwerking moet de positie van beide partijen op het gebied van radio, TV en internet versterken. Freshfields en Allen & Overy adviseerden bij deze strategische partnership.
Op het vlak van radio richten TMG en Talpa een onderneming op waarin beide partijen hun huidige radioactiviteiten onderbrengen. Talpa zal hiervan 77,15% in bezit krijgen en TMG het resterende belang. Op het gebied van TV neemt TMG deel in het huidig belang van Talpa in SBS. Het aandeel vertegenwoordigt een waarde van € 27 miljoen.
Door de samenwerking met Talpa profiteert TMG van het vermogen om de content van woord naar beeld te brengen. De ervaring van Talpa met het ontwikkelen van interactieve, digitale en cross-mediale formats zal ook voordelen opleveren voor TMG. Voor Talpa zijn de kracht van TMG op het gebied van de ontwikkeling van (journalistieke) content, sterke merken en het dagelijks bereik van miljoenen consumenten van belang.
Bij het aangaan van de strategische samenwerking kreeg Talpa Juridisch advies van Freshfields Bruckhaus Deringer. Het team werd geleid door Harald Spruit en bestond verder uit Bas Mees, Lisa Hees, Jacobus van Essen, Quirijn van Veen, Winfred Knibbeler, Nima Lorjé, Brechje Nollen, Anne-Fleur Versteegh en Job van der Pol. TMG werd bijgestaan door Allen & Overy.
Een overzicht van deze deal is te vinden in de OverFusies databank