Of online bannering anno 2015 nog een effectief marketingmiddel is voor advocatenkantoren? Bij Rutgers & Posch denken ze van wel, mits effectief ingezet. Via een internationale nieuwssite over de advocatuur bijvoorbeeld. Op de website van The Lawyer is momenteel een prominente, speels vormgegeven banner van het Amsterdamse kantoor te zien, met het doel de zichtbaarheid voor bestaande en potentiële internationale cliënten te vergroten.
Dat lijkt misschien heel vanzelfsprekend, maar toch zijn er amper Nederlandse kantoren die op (internationale) online media banners plaatsen, of het moet gaan om werving en selectiedoeleinden. Dat weet Aladár Bleeker, partner en business developer bij Rutgers & Posch, als geen ander.
“Bannering kan verschillende doelen dienen,” zegt hij. “Met deze banner willen we vooral onze naamsbekendheid over de grens verder vergroten, nu we als middelgroot kantoor steeds meer buitenlandse cliënten krijgen. Dan is het goed als mensen vaker je naam tegenkomen, zeker als je zoals ons kantoor nog niet zo lang bestaat. In Nederland is onze naamsbekendheid na drie jaar heel behoorlijk, hier banneren we dan ook niet, maar in Londen en New York is er nog terrein te winnen. We willen duidelijk maken dat we als middelgroot kantoor met 35 advocaten hetzelfde werk aankunnen als de grootste kantoren.”
Vandaar een prominent geplaatste banner op een van de grootste internationale nieuwssites voor de advocatuur, The Lawyer, het medium dat Rutgers & Posch in maart dit jaar nog uitriep tot Benelux law firm of the year. Het is een plek die uiteraard veelvuldig wordt geraadpleegd door alle internationale topkantoren – belangrijk voor doorverwijzingen die Rutgers & Posch volgens Bleeker steeds meer krijgt –, maar ook door een niet te onderschatten aantal general counsel van grote bedrijven.
Bleeker heeft intussen al meerdere keren teruggekregen dat de banner er fris en speels uit ziet, met het ‘typisch Amsterdams’ voorbij rijdende fietsje dat direct opvalt. “Het is weliswaar breed schieten, maar de banner ziet er wel anders uit dan men gewend is. De speelse vormgeving wordt goed ontvangen; zo hoor ik veel dat men het fijn vindt dat we niet zo nadrukkelijk roepen dat we de beste zijn.”