Om de mededingingsautoriteiten gunstig te stemmen, is AB Inbev bereid om Grolsch en Peroni na de fusie met SABMiller van de hand te doen. Dit meldt The Sunday Times.
Naar verluidt moet AB InBev voor € 7 miljard aan bedrijfsonderdelen afstoten van de Europese Mededingingsautoriteiten om de fusie doorgang te laten vinden. Het Belgische bedrijf bracht op 16 september een bod uit op SABMiller van € 58,77 euro per aandeel. De totale waarde van SABMiller komt daarmee uit op € 95,3 miljard euro.
Anheuser-Busch InBev is producent van bekende biermerken als Budweiser, Coronoa, Stella Artois en Hoegaarden. Merken die op de schopstoel zitten, zouden Grolsch en Peroni zijn. The Sunday Times speculeert over Heineken, Molson Coors en C&C als mogelijke geïnteresseerde kopers.
Gerald Rijk van SNS Securities meldt in De Telegraaf dat het niet zo eenvoudig zal zijn om het aankoopbedrag van Grolsch terug te krijgen. SABMiller betaalde acht jaar geleden $ 816 miljoen voor Grolsch. “Mede door het teruggelopen marktaandeel in Nederland zal de waarde van Grolsch een stuk lager liggen,” aldus Rijk.
Freshfields Bruckhaus Deringer en Clifford Chance stonden AB InBev bij ten aanzien van de beoogde fusie met SABMiller. Namens Freshfields werkten partners Simon Marchant, Mark Rawlinson en John Davies mee aan het bod. Clifford Chance gaf corporate, tax en financing advies aan de aandeelhouders van AB InBev. Het team bestond uit Guy Norman, Patrick Sarch, Philippe Hamer, Niek de Pauw, Philip Wagman, David Harkness, Thierry Blockerye, Roderick McGillivray en Peter Dahlen.