SEOshop, dat de afgelopen drie jaar meer dan 1000% groei zag na een investering van henQ in 2011, wordt overgenomen door het Canadese softwarebedrijf Lightspeed POS. SEOshop zal onder de naam Lightspeed eCom winkeliers zowel instore als online van dienst zijn. Houthoff Buruma en Lexence stonden bij.
SEOshop bedient momenteel meer dan 8.000 Europese webshops, waaronder die van merken zoals Heineken, Philips Lighting, National Geographic Nederland en het Van Gogh Museum. SEOshop CEO Ruud Stelder zal zijn werkzaamheden voortzetten als Director of Global eCommerce Revenue bij Lightspeed, samen met CTO Dennis Cuijpers, die Director eCommerce Development and Architecture zal worden. De 100 medewerkers van SEOshop stappen eveneens over.
Houthoff Buruma gaf juridisch advies aan Lightspeed. Het team bestond uit Alexander Kaarls, Jorrit de Haan en Else van Nievelt. De verkopende aandeelhouders van SEOshop kregen juridisch advies van Lexence, dat met Mathijs van Doormalen, Wouter Kok, Jurjen Mos, Maarten Duijnker, Floor Damen en Anneke Nijk aan de zaak werkte. Fiscaal advies kregen zij van Eddy Sajet van STP.
Door de overname worden de e-commerce en instore technologieën van beide bedrijven gecombineerd, wat het managen van inventaris en het maken van analyses en gedetailleerde rapportages mogelijk moet maken. Lightspeed maakt per direct de SEOshop technologie beschikbaar voor het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerika onder de naam Lightspeed eCom.
Lightspeed zelf kreeg recentelijk een investering van $ 61 miljoen. Met de overname van SEOshop ondersteunt het bedrijf nu 34.000 retailers in meer dan 100 landen. De dealwaarde is niet bekend gemaakt.
Een overzicht van deze deal is te vinden in de OverFusies databank