Advocaten (in spe) opgelet: de eerste virtuele advocaat is in opmars. ROSS is zijn naam, vermomd als een stemgestuurde app die is ontwikkeld met behulp van technologie gebaseerd op zelflerende IBM-supercomputer Watson. Zoals Siri vragen van Apple-gebruikers beantwoordt, kan ROSS advocaten vliegensvlug te hulp schieten bij complexe juridische vraagstukken.
Een bredere lancering van ROSS in Noord-Amerika is aanstaande, waarbij de app in eerste instantie enkel vragen zal beantwoorden over het Amerikaanse faillissementsrecht. Dat is echter nog maar het begin, als het aan de makers ligt.
Virtuele advocaat ROSS, ontwikkeld door het bedrijf ROSS Intelligence, is voorlopig nog uitsluitend bestemd voor advocaten. De app werkt ongeveer op dezelfde manier als Apple’s virtuele assistent Siri. De advocaat stelt een netjes geformuleerde vraag, en ROSS doorzoekt binnen luttele seconden een database met miljoenen juridische documenten. Het gegeven antwoord bevat tevens een mate van zekerheid, evenals de documenten waar ROSS het antwoord in heeft gevonden. Blijkt het antwoord accuraat, dan kan de gebruiker ‘liken’ om de bron en de kwaliteit van het antwoord te bewaren. Met een ‘thumbs down’ gaat ROSS direct op zoek naar een ander antwoord. Het cognitieve systeem leert intussen voortdurend bij door deze feedback. Hoe meer ROSS wordt gebruikt en hoe meer input hij krijgt, des te slimmer hij wordt.
De ontwikkelaars voerden eerst vele duizenden pagina’s aan juridische content in, om deze vervolgens te combineren met vraag en antwoord-modules van Watson. Daarnaast bouwden ze een systeem genaamd LegalRank, gebaseerd op soortgelijke algoritmen als Google gebruikt voor PageRank. Met behulp van deze techniek weet ROSS bijvoorbeeld dat resultaten uit jurisprudentie van een Gerechtshof relevanter is dan die van de rechtbank.
ROSS is bij de lancering enkel nog bruikbaar voor Amerikaanse advocaten die zich bezighouden met faillissementen. Met het oog op de bijna tien miljard dollar die Amerikaanse advocatenkantoren jaarlijks kwijt zijn aan juridisch onderzoek, verwacht ROSS Intelligence dat de vraag om andere rechtsgebieden snel zal volgen. Vervanging van advocaten van vlees en bloed door ROSS is vooralsnog niet aan de orde. Voor nu moet de app advocaten vooral tijdsbesparing opleveren, omdat ze niet meer urenlang door databases of jurisprudentie hoeven te struinen. Wat hooguit ten koste kan gaan van de hoeveelheid declarabele uren… In ieder geval is ROSS voorlopig nog niet inzetbaar voor het beantwoorden van juridische vragen door cliënten.
De eerste pilots met ROSS, uitgevoerd met enkele kleine advocatenkantoren, zijn volgens de makers veelbelovend. De interesse van een van de grootste spelers in de advocatuur is er bovendien al: de portfolio op de website van ROSS Intelligence vermeldt de naam NextLaw Labs. Dit is een dochter van het grote Amerikaans kantoor Dentons, dat momenteel met het Chinese Dacheng het grootste advocatenkantoor ter wereld aan het vormen is.