Als ware petrolheads zijn wij groot voorstander van hoogtoerige macho-benzineslurpers, maar de eerlijkheid gebied ons te erkennen dat moderne dieselmotoren het ons steeds lastiger maken dat evangelie te blijven verkondigen. Want wat zijn dat fijne machines geworden. Neem de drieliter zelfontbrander in onze testauto, de BMW 640d Gran Coupé: een zescilinder turbo met 313 pk.
Door Ewoud Hallebeek
Vier jaar geleden zag de BMW 6-serie Gran Coupé het licht, als tegenhanger van de succesvolle Mercedes-Benz CLS Coupé en de Audi A7. De door de Nederlander Adrian van Hooydonk ontworpen vierdeurs coupé kreeg onlangs een bescheiden facelift (de niervormige grille kreeg minder spijltjes, de bumpers zijn een heel klein beetje bijgeschaafd en de lichtunits kregen, vanwege de nu standaard full-led koplampen, een iets andere indeling), inclusief vijf nieuwe kleuren en een uitgebreidere standaarduitrusting. Wij waren er wel nieuwsgierig naar, al was het maar omdat onze ervaringen met de Mercedes CLS nog vers in het geheugen lag. De importeur voorzag ons van een 640d en dat was bepaald geen straf.
In die auto ligt een zescilinder turbo met 313 pk en 630 Nm koppel, goed voor een (begrensde) topsnelheid van 250 km/u en het sprintje van niks naar honderd in 5,4 seconden. Dat is, bij een leeggewicht van bijna 1.900 kg, bepaald indrukwekkend te noemen. Zeker, de benzinegestookte 640i noteert dezelfde cijfers, maar heeft wel 180 Nm minder en doet, aldus BMW, gemiddeld 1:12,8, waar de diesel op 1 liter brandstof 17,5 km ver komt. Tel uit je winst.
Over het uiterlijk kunnen we kort zijn. De 6-serie Gran Coupé is simpelweg prachtig. Het ontwerp is veel beter in balans dan het enigszins geforceerde lijnenspel van de (tweedeurs) Coupé. Hetgeen de omgeving overigens niet ontgaat. Veel gekijk en (toegegeven, vooral van pokdalige pubers) opgestoken duimen. Zelfs een enkel klikkend mobieltje viel ons ten deel. We bedoelen maar. Het enige waar wij maar niet aan konden wennen, was de zwaarverchroomde grille. Teveel gouden Rolex, teveel Bram M. Gelukkig schroeft BMW voor € 154 zwarte ‘M Performance’-nieren in uw Gran Coupé.
Natuurlijk kun je niet zomaar twee extra deuren in een bestaande auto smurfen, vandaar dat de Gran Coupé een ruim 11 cm langere wielbasis heeft dan zijn tweedeurs broertje. Die lengte komt geheel ten goede aan de achterpassagiers. Twee volwassenen hebben achterin voldoende leefruimte en zelfs een kinderzitje (toch altijd de lakmoesproef) vormt geen belemmering, kunnen wij u uit ervaring melden.
Uit de aard der zaak volgt dat een langere wielbasis van invloed is op de totale lengte. En daar doet zich dan toch wel een opmerkelijk verschijnsel voor. Met zijn lengte van 5 meter is de dynamische ogende 6-serie Gran ineens een serieus alternatief voor de nauwelijks grotere, even praktische, maar vooral ook tamelijk bedaagde 7-serie. Wat ons betreft een no-brainer.
Temeer omdat het rijden in de Gran Coupé een Waar Genoegen (ja, met hoofdletters) is. Sommige auto’s lijken om je heen te krimpen als je achter het stuur plaatsneemt, maar de Gran Coupé laat je geen moment vergeten met bijna twee ton gewicht onderweg te zijn. Zoals het een ware BMW betaamt kun je met idiote snelheden bochten aanvallen, maar een wendbaar GTI-tje wordt het nooit. Daar veranderen Driving Experience Control (keuze uit Sport, Sport+, Comfort, Comfort+ en Eco Pro, die allemaal hun eigen gasrespons, schakelprogramma en mate van stuurbekrachtiging hebben) en het optionele Integral Active Steering (meesturende achteras, € 2.082) niets aan.
Nee, de Gran Coupé excelleert vooral als hij wordt ingezet als nietsontziende Autobahnbrenner. Een GT in optima forma, geholpen door de voortreffelijke achttraps Steptronic automatische transmissie (die in snelheid niets onderdoet voor de modieuze automaten met dubbele koppeling) met flipperbediening achter het stuur en Launch Control.
Achter het stuur kijkt u uit over een ingetogen dashboard, desgewenst uitgevoerd in meerkleurig leer. iDrive, een draaiknop op de middenconsole waarmee u zo’n beetje alle elektronica aanstuurt, zorgt ervoor dat het aantal knopjes nog te behappen is. De standaarduitrusting is zoals u in deze klasse mag verwachten, inclusief elektrisch bedienbare hoofdsteunen en het inmiddels enigszins obligate 10,2-inch touch screen.
De BMW 6-serie Gran Coupé is verkrijgbaar vanaf € 95.000. Onze testauto had maar liefst een halve ton aan extra’s gemonteerd, maar zo erg hoeft het natuurlijk helemaal niet te worden. Of kunt u echt niet zonder verwarmde achterzetels (€ 480), verwarmd stuurwiel (€ 288), televisie (€ 1.335) en airconditioning met vier gescheiden zones (€ 876)? In dat geval wensen wij u veel wijsheid toe.
Ewoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.