Al jarenlang kom ik bij vele kantoren binnen. Iets wat maar niet lijkt te wennen is dat je bijna nooit advocaten aan het werk ziet. Waarom zijn de advocaten van uw kantoor zo onzichtbaar aan het werk? Waarom denk ik altijd: waar is iedereen?
Door Christ’l Dullaert
Je komt binnen en wordt opgevangen bij de balie. Daar zit tegenwoordig vaak iemand van de beveiliging of een hostess in een pak. Vervolgens wordt je afgevoerd naar een zelfsturende lift en in een spreekkamer geloodst.
Tijdens het gesprek met de advocaat hoor je geen enkele telefoon rinkelen, en meestal is er ook geen enkele activiteit in de omgeving gaande. Daardoor heb je bij de meeste kantoren dan ook het idee dat er niemand aan het werk is. Waar is iedereen?
Natuurlijk begrijp ik dat dossiers afgeschermd moeten zijn, maar dat is tegenwoordig toch bijna een volledig digitale kwestie, tenminste dat zou het moeten zijn. Ik verbaas mij er over dat in de inrichting van kantoren, ook de meest moderne, alles er op gericht lijkt te zijn het contact tussen advocaten en cliënten te vermijden.
Ik vraag mij wel eens af waarom er bij de entree niet een goede koffiebar is, waar zowel gasten als personeel koffie kunnen halen. Waar bijvoorbeeld een gastheer of gastvrouw rondloopt die je een hand geeft, zich netjes voorstelt en de cliënten kent. Die misschien of en toe ook nog eens een verbinding kan leggen tussen cliënten en personeel.
Kortom, een plek bij de entree die gastvrijheid, of zoals men ook wel noemt: hospitality, uitstraalt. Waar cliënten het aangenaam vinden om te komen en zich welkom voelen. U zult het de komende jaren van allerlei extra’s moeten hebben. In de beleving van cliënten gaan kantoren meer op elkaar lijken en daardoor wordt het prijsgevecht alleen maar groter.
Maar de kunst is om iets te creëren waar men graag deel van uit wil maken, een community die de moeite waard is. Denk maar eens aan het razend populaire Shake Shack in de V.S. De hamburgers zijn bij MacDonalds veel goedkoper, maar Shake Shack weet een vibe te creëren waardoor mensen uren in de rij staan en meer betalen voor een burger. De Shake Shack is één van de restaurants is van Danny Meyer, onder andere de uitbater van het Union Square Cafe (waar hij mee startte nadat hij besloot geen rechten te gaan studeren) en vele andere succesvolle restaurants in New York. In zijn boek Setting the Table, legt hij uit hoe belangrijk hospitality voor een bedrijf is. Als hij personeel aanneemt selecteert hij primair op hun emotionele intelligentie; een goede biefstuk bakken kunnen namelijk vele koks.
Beslist eens lezen, dat Settting the Table. Als u dat gedaan hebt en u dan weer uw kantoor binnenloopt, ziet en voelt dat dan als uw favoriete restaurant? Komt u er graag, bruist het? Of niet?