Endoscoopreinigerbedrijf Wassenburg gaat een strategische samenwerking aan met het wereldwijd opererende Japanse medisch-technische concern Hoya. Via een joint ventureconstructie nemen de Japanners een meerderheidsbelang in Wassenburg. De deal werd op 1 november afgerond.
De Japanners hebben advocatenkantoor Heussen ingeschakeld voor juridisch advies bij de transactie. Lead partner Stan Robbers werkt onder andere samen met partner Paul Josephus Jitta. “De grote uitdaging bij deze transactie was de corporate governance structuur,” klinkt het vanuit het dealteam. ”Deze moest zodanig worden ingericht, dat de identiteit en ondernemersspirit van het familiebedrijf behouden kon blijven binnen het Japanse multinationale concern”. De betrokken partners geven aan dat dit enige tijd heeft gevergd, maar dat het “uiteindelijk uitstekend gelukt is”. De partijen hebben volgens het team van Heussen gekozen voor een one-tier board, met gebruikmaking van de mogelijkheden van het nieuwe (flexibele) vennootschapsrecht.
Adviseurs Wassenburg
De aandeelhouders van Wassenburg laten zich op juridisch gebied bijstaan door Loyens & Loeff. Herman Kaemingk is dealcaptain van het team. Zowel Corporate finance als fiscaal advies komt van KPMG. Boudewijn Neelissen leidt het corporate financeteam van zijn kantoor. “Wij hebben al een jarenlange klantrelatie met Wassenburg,” zegt Neelissen. “Een aantal jaren geleden hebben we het bedrijf ook begeleid bij de overname van een Brits bedrijf.”
Bewust geen veiling
Volgens Neelissen toonde Hoya belangstelling voor Wassenburg, maar waren de Japanners zeker niet de enige. Zo waren er volgens hem Amerikaanse partijen die misschien nog wel serieuzer waren. Neelissen geeft echter aan dat zijn klant in zee wilde met de partij die het beste aansloot op de identiteit van Wassenburg. “Er is daarom heel bewust niet voor een veiling gekozen,” aldus de KPMG partner.
Hit and run
Volgens Neelissen hebben de partijen goed nagedacht over de opzet van de deal en is hier uitgebreid de tijd voor genomen. “Het was dus zeker geen snelle hit and run deal, maar een heel doordachte business case.” Volgens de KPMG partner hebben de onderhandelingen ongeveer een jaar geduurd, maar gaat het eerste contact veel verder terug.
Het feit dat er geen Europese maar een Japanse partij aan de andere kant van de onderhandelingstafel zat, gaf de deal volgens Neelissen een extra dimensie. “Japanners – en zeker bij een corporate – moeten intern heel veel consensus afdwingen aan het eigen thuisfront.” Hij legt uit dat er hierdoor wat meer stappen nodig waren om tot een uiteindelijke deal te komen.
Eyeopener
“Door de zorgvuldigheid en bedachtzaamheid waarmee Hoya handelde, was het dealproces soms wat bewerkelijk,” geeft Neelissen aan. “Op het moment dat het proces verder vorderde, kwam er echter een stroomversnelling omdat alles in eerdere stadia zo zorgvuldig uitgewerkt was. Ook was er onderlinge solidariteit ontstaan. Hoya wilde echt met ons in gesprek om een mooie deal tot stand te brengen. We zaten niet tegenover, maar met elkaar aan tafel. Heel anders dan met een Europese partij. Dat heeft mijn ogen wel geopend.”