Veel Nederlandse advocatenkantoren beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Hoeveelheden die zo groot zijn dat de verwerking ervan het menselijk brein te boven gaat. Over het gebruiken van Facebookdata voor advertentiedoeleinden schreef ik hier al eerder, maar wat kan de advocatuur verder commercieel met BIG DATA?
Door Max Wohlgemuth Kitslaar, Maxmundo
De Nederlandse overheid heeft het jaren geleden al tot een van de speerpunten van zijn beleid gemaakt om van ons land een bloeiende kenniseconomie te maken. Er wordt stevig geïnvesteerd in de creatieve en digitale sector, onder andere via belastingkortingen zoals de WBSO en de RDA.
Dit beleid heeft gevolgen. Nederlandse technologiebedrijven zijn internationaal een hit. Het online versturen van grote bestanden bijvoorbeeld is een peulenschil geworden met de gratis online dienst Wetransfer.com. De Nederlandse bedrijven in de adserving industrie zijn internationaal zeer erkende en leidende spelers. En MTV heeft een aantal jaar geleden zijn Europese hoofdkwartier opgeslagen op de noordelijke IJ-oever in Amsterdam.
De start-up dichtheid in Amsterdam is mede door deze overheidsinvesteringen enorm, inclusief de verschillende incubatorprogramma’s waarbinnen veelbelovende start-ups met geld en kennis geholpen worden om hun dienst te ontwikkelen. En dat zorgt er weer voor dat het nog nooit zo dichtbij is gekomen voor organisaties met grote hoeveelheden data om op een relatief goedkope (maar wellicht onconventionele!) manier aan tools te komen en deze enorme hoeveelheden eigen data op een efficiënte manier te minen.
Datamining is het gericht zoeken naar verbanden in gegevensverzamelingen met als doel profielen op te stellen voor wetenschappelijk of commercieel gebruik. In de sport is dit al jarenlang een bekend fenomeen. Voetbalclub AC Milan houdt data in alle mogelijke soorten en maten bij van al hun contractspelers, met als doel om spelers zo fit mogelijk (zowel fysiek als mentaal) aan de start van een wedstrijd te laten verschijnen. AC Milan heeft al jaren een van de oudste selecties in het Europese clubvoetbal en kent desondanks relatief weinig blessuregevallen. En het pakt prijzen.
Vorige week sprak AJAX-trainer Frank de Boer tijdens het Nationale Sportinnovatiecongres over het verzamelen van data bij de AJAX-spelers. Hij vertelde onder andere dat de spelers direct na het wakker worden hun iPhone met twee elektroden aan hun hoofd en arm verbinden en dan via een app bepaalde waardes, waaronder de stressfactor, naar AJAX verzenden.
Tooltje
Als het op het voetbalveld positieve effecten heeft, dan zou het zomaar een goed idee kunnen zijn om dergelijke gegevens over stress ook te gaan bijhouden op de Zuidas. Wellicht dat blijkt dat zélfs op de Zuidas stress de prestaties negatief beïnvloedt.
Naast het bijhouden van allerlei gegevens over de fysieke en mentale gesteldheid van je werknemers, beschikken advocatenkantoren natuurlijk ook over bergen digitale data zoals stukken, uitspraken, memo’s, aantekeningen, brainstorms, verzoekschriften, memories, dagvaardingen etc. Allemaal gratis tot hun beschikking, vaak al volledig digitaal. Allemaal te minen met behulp van een door een start-up ontwikkeld tooltje.
Als kantoren niet overgaan tot minen, dan zullen klanten er wel om vragen. Want al die technologiebedrijven weten als geen ander wat de kracht is van data. Ze werken er per slot van rekening zelf dagelijks mee.
Dus als de advocaat niet voorrekent wat de winstkans en de kosten van een bepaalde procedure zijn, dan rekent de klant of een concurrent het zelf wel uit, met alle gevolgen van dien. Nu data overal voor het oprapen liggen, ben je echt een dief van je eigen portemonnee als je deze kans niet grijpt.