Deze weken publiceert OverFusies.nl een serie portretten waarin leidende personen uit de M&A-branche aan het woord komen. Welke ontwikkelingen zien zij in de huidige markt? Hoe denken zij daar met hun kantoor op in te spelen? En niet onbelangrijk: wat zijn hun drijfveren? Deze week: Jan Willem de Boer, managing partner bij Linklaters.
De Boer begint met een schets van de huidige Nederlandse M&A markt. “Het is momenteel een lastige markt met minder transacties dan voorheen,” geeft hij aan. De managing partner van Linklaters verduidelijkt dat er de afgelopen maanden een aantal hele grote deals de revue zijn gepasseerd, maar dat er veel minder kleinere deals zijn dan vorig jaar. “Dat maakt de spoeling dun,” aldus De Boer.
Pitchen
Bovendien geeft hij aan dat de tijd voorbij is dat kantoren een één-op-één relatie met de klant hadden en de zaken ‘vanzelf’ binnen kwamen. “Tegenwoordig gaat aan iedere grotere transactie een pitchronde vooraf. Bij alle kantoren staan daardoor de tarieven onder druk,” zegt De Boer. “Gelukkig is de prijsdruk op de voor ons belangrijke internationale transacties en specialistische diensten beperkt.”
Veilingen
Een andere trend die De Boer ziet, is dat er iets minder animo voor veilingen lijkt te zijn. Eén van de redenen voor het teruglopende aantal veilingen is het daarbij behorende kostenplaatje. Daarnaast zijn er bij de veilingen die er zijn vaak veel ‘free riders’; partijen die wel meedoen aan de veiling, maar waarvan het onduidelijk is of ze wel echt willen kopen, constateert hij. “Er wordt nu vaker één-op-één gesproken, maar dit verhoogt wel het afbreukrisico. Als de betrokken partijen elkaar niet kunnen vinden in de onderhandelingen, is de deal kapot. In een veiling zou de verkoper snel verder kunnen met een andere koper.”
Financiering
Volgens De Boer is de financiering van deals niet het probleem. “Er is geld genoeg,” zegt hij. “Partijen die ik spreek hebben geld, of kunnen eraan komen. Zij zijn echter wel kritisch op wat zij kopen. Grofweg gaat het hen om marktaandeel, of om knowhow. Maar koop je marktaandeel, dan moet er wel een markt zijn. Het consumentenvertrouwen is momenteel laag, terwijl het ondernemersvertrouwen ook niet hoog is.”
Onderzoek
Op het gebied van boekenonderzoeken bij deals ziet De Boer ook veranderingen. “Er is tegenwoordig meer due diligence bij deals dan voorheen,” geeft hij aan. “Maar op een andere manier dan vroeger, namelijk vaak door de klant zelf. Die hebben steeds vaker een eigen business team dat het bedrijf volledig doorlicht.” De Boer geeft aan dat het intensievere onderzoek en de kritische houding van kopers gevolgen heeft voor de doorlooptijd van deals. “Deals lopen langer door, maar niet continu in dezelfde hectiek. Een deal die vroeger in 3 tot 6 maanden werd afgerond, duurt nu vaak zo’n 6 tot 9 maanden, waarbij het soms even stil kan zijn. De activiteit binnen een deal verloopt daarom een beetje met ups en downs. Er wordt meer tijd genomen voor de verschillende fases van de deal.”
Linklaters netwerk
Wat Linklaters onderscheidt is hoogwaardige kennis en het internationaal netwerk, zegt De Boer. “Wij hebben specialisten op de relevante vakgebieden op onze kantoren in de belangrijke internationale zakencentra. Binnen ons netwerk zijn we sterk gericht op uitwisseling van informatie en op samenwerking. Daarom kunnen snel en efficiënt teams in het veld brengen die de gevraagde combinatie van wereldwijde kennis en ervaring kunnen bieden.” Op alle kantoren en in alle landen moet de kennis en expertise van het hoogste niveau zijn, vervolgt hij. “Wij investeren echt veel in onze mensen. Zij nemen deel aan internationale cursussen en uitwisselingen en werken in internationale teams samen. Dat maakt de leercurve heel stijl, wat de kwaliteit ten goede komt.” Het gaat niet alleen om juridische kennis ervaring, maar ook bedrijfseconomische kennis die Linklaters over de afgelopen 175 jaar heeft opgebouwd.
Deals
Voor wat betreft specifieke deals uit zijn track-record die De Boer in het bijzonder zijn bijgebleven, geeft hij aan dat iedere deal zijn eigen interessante facetten heeft. “Zo was bijvoorbeeld de deal die we vorig jaar voor CGG hebben gedaan in een transactie met Fugro speciaal, omdat er maar liefst 24 landen bij betrokken waren. Dit jaar vond ik bijvoorbeeld de overname van Autotrack heel leuk om te doen, vooral omdat je tegenwoordig niet meer zoveel IT-achtige transacties ziet.”
Loopbaan
De Boer geeft aan dat hij 22 jaar geleden is begonnen als advocaat op de algemene praktijk van het kantoor waar hij destijds werkzaam was. “Daar heb ik brede ervaring opgedaan in veel vakgebieden, en een prima opleiding gehad van mensen die bereid waren om in mij te investeren.” Hij zegt dat er in de loop der tijd veel mensen zijn geweest die hem hebben geïnspireerd. “Ik heb vooral geluk gehad dat ik in al die jaren zoveel goede mensen ben tegengekomen die mij weer verder hielpen. Mensen die mij algemene vaardigheden leerden, maar die mij ook leerden hoe je nou eigenlijk advocaat moest zijn, en waar je aan moet denken.”
Kennis toepassen
“Wat het vak van M&A-advocaat leuk maakt is dat iedere deal weer anders is,” zegt De Boer. “Het blijft altijd een uitdaging om een zaak tot een goed einde te brengen en samen met het team de puzzel te maken.” Het vak wordt steeds leuker, naarmate hij het langer uitoefent. “Wij zijn nu bijvoorbeeld bezig met een windmolenpark in het noorden van het land. Kennis die je daarbij verwerft, kan je later weer toepassen in andere deals. Dat geeft een enorme kick.”
Volgende week in deze serie: Sander Griffejoen en Rob Oudman, beide managing director bij Leonardo & Co.