Op vrijdag 22 maart wordt de Stand van de Advocatuur 2013 gepresenteerd. Traditiegetrouw worden bij die presentatie ook de Gouden Zandlopers uitgereikt. Dit jaar gaat de juryprijs naar het kantoor met het beste social media-beleid, vorig jaar was de juryprijs voor Endtz & Co vanwege het meest innovatieve prijsarrangement. We blikken kort terug met Antoine Endtz: wat was in zijn beleving de impact van de prijs?
Hoe kijkt u terug op het winnen van de Gouden Zandloper? Kwam de winst als een verassing, of had u van tevoren verwacht dat u zou winnen?
“Het winnen van de Gouden Zandloper kwam in zekere zin toch als een verrassing, omdat ik nog niet lang met mijn nieuwe formule bezig was en het maar de vraag was of de jury het onderscheidende karakter van mijn propositie zou onderkennen. Goed werk dus van de jury!”
Heeft de prijs uw kantoor iets gebracht, publicitair of in leads?
“Het leuke van de prijs vind ik dat het veel aandacht heeft gegenereerd voor het onderwerp pricing in de advocatuur. Dat was eigenlijk nooit een hele spannende discussie, omdat er weinig animo voor was onder advocaten (waarom zou je immers?) en omdat bij gebrek aan concrete alternatieve en innovatieve proposities uit de markt er ook niet veel te discussiëren viel. Door het onderwerp innovatieve pricing op de kaart te zetten heeft Sdu Uitgevers bijgedragen aan het openbreken van deze discussie en wordt er nu overal in het land niet alleen over gesproken, maar worden er steeds meer interessante nieuwe prijsformules in de markt gezet. Leuk!
Publicitair heeft mijn kantoor baat gehad bij de prijs, al was het maar door de aandacht die het heeft gekregen in verband met de pricing discussie. Leads zijn voor mij niet direct terug te voeren op de prijs, dus daar kan ik geen uitspraken over doen.”
Denkt u dat de prijs meer aandacht heeft gegenereerd voor alternatieve prijsarrangementen? Geldt dat voor klanten en/of voor de advocatuur zelf?
“Dat weet ik wel zeker. Ik denk dat de Stand van de Advocatuur in algemene zin veel aandacht krijgt en als er een onderwerp wordt aangesneden – zoals vorig jaar de prijsformules in de advocatuur – dan wordt dat breed uitgemeten. Ik vraag mij overigens wel af of de aandacht niet al te zeer is gericht op advocaten. Het is een beetje voor advocaten, door advocaten. Uiteindelijk gaat het om cliënten, en die zouden wat meer in het daglicht moeten worden gezet.”
Ziet u navolging, zijn er andere advocatenkantoren die volgens dezelfde prijssystematiek als u zijn gaan werken?
“Stapsgewijs. Grote kantoren komen eraan – dat weet ik uit directe bron – en een aantal kleinere kantoren (DOEN Legal , E-legal, TOM advocaat) zijn er inmiddels ook mee begonnen. Ook heeft DAS met mij gesproken en een dergelijke formule geïntroduceerd.”